BMW 4-serie Coupé Concept officiell
BMW låter hålla oss på halster lite till genom att visa upp en konceptbil av BMW 4-serie Coupé. Som ofta när det gäller BMW och konceptbilar ser det väldigt produktionsmässigt ut.
Teknikens Värld befinner sig just nu, som enda svenska media, nere i München för avtäckningen av BMW 4-serie Coupé som konceptbil. Så vill du läsa en fullständigt upplevelserapport om Bayern nyaste coupé gör du bäst i att köpa Teknikens Värld nummer 1/2013 som utkommer 20 december.
4-serie Coupé är något så enkelt som efterträdaren till 3-serie Coupé. BMW har valt att göra om lite i sina sifferserier (läs mer om det här). De lite tjusigare karossversionerna (en smaksak så klart) inom 3-serie blir 4-serie, på samma sätt som 5-serie är uppdelad även över 6-serie. 1-serie håller på att gå samma öde tillmötes med några versioner som kommer att benämnas 2-serie.
BMW vill alltså att coupé- (även Gran Coupé) och cabrioletversionerna ska stå i ett eget rampljus (läs mer om karossversionerna här).
4-serie Coupé Concept, eller Concept 4-serie Coupé som BMW gärna vill kalla den, är med sina större mått på alla ledder en ståtligare vagn än dagens 3-serie Coupé. Endast på höjden är måttet mindre, 16 millimeter lägre för att vara exakt vilket ger oss siffran 136,2 centimeter. Hjulbasen på 2,81 meter är fem centimeter längre än hos 3-serie Coupé, längden på 464,1 centimeter är 2,9 centimeter längre och bredden 182,6 centimeter är en ökning med 4,4 centimeter. Spårvidden har också ökat. 4,5 centimeter fram och hela 8,0 centimeter bak.
Som du kanske noterade har avståndet mellan hjulaxlarna vuxit mer än bilens totala längd. Det betyder kortare överhäng fram och bak än hos 3-serie Coupé. Det ger ett mer kraftfullt intryck och passar samtidigt bättre ihop med 3-series och 4-series nya, mer sluttande huv och front.
I fronten ser vi strålkastare av typen full-LED och rejält stora luftintag under dessa.
Frontspoilerns design går igen på bakre stötfångaren. Ovanför denna sitter bakljusen som följer samma formschema som på nya 3-serie men som har tuffats till lite med annorlunda placering av lysdioderna.
Fälgarna mäter 20 tum och har helt ny design. Har du lagt märke till luftutsläppen på framskärmarna? Dessa hänger med till produktionsbilen och ska inte vara där enbart för syns skull.
Det vi ser på konceptbilen ser till stora delar ut att vara redo för produktion. Notera dock detaljer som ytterbackspeglarna och dörrhandtagen som har fått lite mer omsorg än vad motsvarigheterna på den färdiga bilen kommer att få.
På insidan har BMW dragit på ordentligt. Läder på större delen av alla ytor bortsett från dörrhandtagen och några andra ställen där man finner kraftfullt ådrat trä. Notera inte bara de kraftiga sömmarna som syns på instrumentbräda, ratt och lite varstans, utan också de flätade läderdetaljerna i mugghållarna, på stolarna och på dörrsidorna. Tilltaget sticker ut, men känns också en aning charterresesouvenir från Kanarieöarna 1975.
Baksätet utgörs förvisso av en hel soffa men är tydligt uppdelad i två sittplatser. Mittplatsen, som aldrig varit sittvänlig i 3-serie Coupé, ser inte någon frivillig ut att vilja använda i konceptbilen.
BMW nämner ingenting om motorer eller annan teknik som hör drivlinan till. Men vi har redan gått igenom motoralternativen, inklusive kommande M4 Coupé, som du kan läsa om här.
Sommaren 2013 påbörjas produktionen av riktiga 4-serie Coupé. Strax därefter är det dags för 4-serie Cabriolet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se