BMW 4-serie Gran Coupé officiell – fakta, bilder och film
Nu är tredje karossversionen av BMW 4-serie ett faktum. Här har du alla fakta, massor av bilder samt film på Gran Coupé – en ”fyrdörrarscoupé i halvkombiutförande”.
Som vi misstänkte. BMW valde söndagen 2 februari till dagen då de presenterar 4-serie Gran Coupé för första gången. Inte första gången tyskarna väljer en söndag, storebrorsan 6-serie Gran Coupé presenterades också på en söndag, för drygt två år sedan.
BMW 4-serie Gran Coupé är tredje karossversionen av 4-serie, tidigare har 4-serie Coupé och 4-serie Cabriolet presenterats. Räknar man dessutom in syskonserien 3-serie i det hela blir det totalt sex olika karossvarianter som erbjuds – utöver redan nämnda 4-serieversioner lägger vi till 3-serie Sedan, 3-serie Touring samt 3-serie Gran Turismo.
4-serie Gran Coupé är identisk med 4-serie Coupé på två av tre ledder. Med andra ord 4638 millimeter lång och 1825 millimeter bred. På höjden är Gran Coupé tolv millimeter högre än sitt coupésyskon, samtidigt som taklinjen är 112 millimeter längre för att kunna rymma två bakdörrar (som saknar ramar runt fönstren) utan att bli opraktiskt utfört. 2810 millimeter mäter avståndet mellan hjulaxlarna, samma som för alla 3- och 4-seriemodeller. Jämfört med 3-serie Sedan är 4-serie Gran Coupé 14 millimeter längre och bredare.
Förutom att bjuda på mer huvudhöjd för de åkande, inte minst i baksätet, får det också plats med mer bagage i 4-serie Gran Coupé än i 4-serie Coupé. 480 liter är 35 liter mer än i coupén och samtidigt lika mycket som i 3-serie Sedan. 480 liter bagageutrymme står sig rätt bra även mot 3-serie Touring, 15 liter skiljer det till kombins fördel. Jämfört med 3-serie Gran Turismo, som rymmer 520 liter, är skillnaden desto större.
BMW kallar 4-serie Gran Coupé för en fyrdörrarscoupé, men sanningen är den att 4-serie Gran Coupé egentligen är en femdörrars halvkombi precis som 3-serie Gran Turismo. När bakluckan är stängd är konstruktionen väl kamouflerad, men när den öppnas uppenbarar sig ett stort och lättlastat gap vars lasttröskelnivå ser ut att ligga lägre än på 3-serie Gran Turismo. Dock inget vi kan gå i god på utan att först ha sett exakta siffror.
Precis som på 3-serie Gran Turismo kan baksätet fällas enligt 40/20/40-principen vilket är betydligt mer praktiskt än 60/40-uppdelningen som många bilmodeller fortfarande dras med. Därmed kan mittdelen fällas för att möjliggöra lastning av långa ting, samtidigt som de två yttre, bekvämare sittplatserna kan nyttjas. BMW kallar 4-serie Gran Coupé för 4+1-sitsig, med andra ord är mittplatsen bak mer av en nödplats, vilket också syns på bilderna.
Fälls hela baksätet ryms 1300 liter bagage, 200 liter mindre än 3-serie Touring och 300 liter mindre än 3-serie Gran Turismo.
Elmanövrerad öppning och stängning av bakluckan är standard och som tillval finns BMW:s Smart Opener som är bra att ha när man ofta har händerna fulla. Med en fotrörelse nedanför stötfångaren kan bakluckan både öppnas och stängas.
Under den långa, sluttande huven finns fem olika motoralternativ att välja mellan. Tre bensinare och två dieslar. Alla är försedda med BMW:s TwinPower-turboteknik och alla når samtidigt upp till de kommande Euro 6-avgaskraven.
Bensinalternativen består av 420i Gran Coupé, 428i Gran Coupé samt 435i Gran Coupé. De två med lägre sifferbeteckningar är fyrcylindriga tvålitersmaskiner på 184 hästkrafter och 270 newtonmeter respektive 245 hästkrafter och 350 newtonmeter. 0,64 liter per mil (149 gram koldioxid per kilometer) gäller för 420i medan 0,66 liter per mil (154 gram per kilometer) gäller för 428i.
435i Gran Coupé har en rak treliterssexa på 306 hästkrafter och 400 newtonmeter som drar 0,81 liter per mil vid blandad körning (189 gram per kilometer).
Dieselalternativen utgörs av 418d Gran Coupé och 420d Gran Coupé. Båda är fyrcylindriga med cylindervolym om 2,0 liter. Lilla dieselspisen bjuder på 143 hästkrafter, 320 newtonmeter, 0,45 liter per mil och 119 gram per kilometer. Den stora på 184 hästkrafter, 380 newtonmeter, 0,47 liter per mil och 124 gram per kilometer.
Nämnda förbrukningssiffror, gäller både bensin- och dieselalternativen, kan vara både lägre och högre beroende på val av växellåda och typ/storlek av hjul.
Fyrhjulsdrift, xDrive, finns som tillval till 428i Gran Coupé och 420d Gran Coupé (alla modellversioner är annars bakhjulsdrivna). Med fyrhjulsdrift ökar bränsleförbrukningen med 0,02 liter per mil för båda modellerna.
Alla motoralternativ har sexväxlad manuell låda som standard, men till samtliga kan man kryssa i tillvalslistan för att få antingen en åttastegad Steptronic eller en sportigare åttastegad Steptronic, varav sistnämnda kan växlas manuellt med hjälp av paddlar vid ratten.
Växlingsindikator är standard till de manuella alternativen, start/stopp och bromskraftåtervinning samt andra EfficientDynamics-attribut är standard över hela paletten.
Hela spannet av BMW ConnectedDrive-tillval finns tillgängligt till 4-serie Gran Coupé. Head up-display, körfältsassistans, Active Protection, adaptiv farthållare med Stop & Go, bländningsfri helljusautomatik och mycket annat finns, precis som en hel uppsjö av uppkopplingsmöjligheter med hjälp av din smarta telefon.
BMW nämner tyvärr inte när marknadslanseringen är tänkt att äga rum, inte heller vad priset för en 4-serie Gran Coupé landar på. Men vi tippar på att säljpremiären blir kort efter världspremiären på bilsalongen i Genève i början av mars månad.
https://youtu.be/q2rGaInD9ww?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se