BMW 5-serie Adventure gör sig redo för vildmarken
Nu väntar vi bara på er, BMW. Alla konkurrenter har redan lanserat högbyggda, terränganpassade kombimodeller och det är bara en tidsfråga när BMW ska göra detsamma. Så här kan BMW 3- och 5-serie Adventure se ut.
I och med All-Terrain-versionen av nya Mercedes E-klass är utbudet av terränganpassade kombibilar större än någonsin. Segmentet som en gång i tiden startades av Volvo V70 XC har växt stadigt och nu har så gott som alla bilmärken en modell med i matchen om köparna som hellre ikläder sig gummistövlar än finskor. Nu väntar vi bara på BMW.
BMW har i dagsläget ingen motsvarighet till Mercedes All-Terrain, Audis allroad och Volvos Cross Country. Märkligt, inte minst med tanke på hur stort segmentet har blivit. Både för Audi och Volvo har de höjda kombibilarna varit försäljningsmässiga framgångar, inte minst i USA. I början av 2010-talet stoppade Volvo försäljningen av V70 på den amerikanska marknaden, men XC70 fick vara kvar.
Ett av de hetaste ryktena i bilvärlden handlar om BMW:s vara eller icke vara i segmentet. Om ryktena stämmer kan tilltuffade BMW-bilar vara på väg, under namnet Adventure. Adventure-namnet är inget nytt i BMW-kretsar, den som kan sina motorcyklar vet att BMW:s tvåhjuliga avdelning Motorrad redan kallar sina terrängmodeller för just Adventure. Det gör det troligt att även de fyrhjuliga terrängmodellerna kan få samma tilläggsnamn.
Låter det otänkbart att BMW, som sedan länge framställt sig som det körglada alternativet, skulle ge sig ut i spenaten? Tänk om! BMW har byggt suvmodeller sedan drygt 15 år tillbaka och den första fyrhjulsdrivna BMW-bilen lanserades 1985 då 325i ”Allrad” ställdes ut på Frankfurtsalongen. Bara fem år efter att Audi lanserade sitt quattro-system. Sedan dess har det gått fort, i dag är var tredje BMW-bil som säljs i hela världen fyrhjulsdriven.
BMW:s kunder borde alltså vara mer än uppvärmda och redo för både 3- och 5-serie Adventure. Illustrationerna här intill visar hur Adventure-modellerna kan komma att se ut. Precis som hos konkurrenterna handlar det om relativt små modifieringar där markerade hjulhus med reptålig plast och kraftigare stötfångare med hasplåtar ger vildmarkskaraktär.
I det här segmentet är markfrigången viktig, för många köpare är det just hög markfrigång som lockar. Volvo tog i rejält med nya V90 Cross Country som har en markfrigång på 21 centimeter, 6,5 centimeter högre än vanliga V90. Därmed har Volvon ett rejält övertag på Audi A6 allroad och Mercedes E-klass All-Terrain som står 17 respektive 15,6 centimeter över marken. En vanlig BMW 5-serie Touring har 14 centimeters markfrigång och det är därför troligt att Adventure-modellen kan hamna på cirka 17 centimeter.
Fyrhjulsdrift, kallat xDrive på BMW-språk, är en självklarhet i Adventure-modellerna och konfigurationen med mest drivning på bakhjulen lär bestå. BMW var tidigt ute med elektromekanisk kraftfördelning – en lösning som allt fler konkurrenter anammar.
Nuvarande BMW 3-serie (generation F30) har börjat närma sig slutet av sin livscykel och efterträdaren kan komma i början av 2018 eller så tidigt som hösten 2017. Innan dess är det dock mycket möjligt att en Adventure-version av F30 lanseras för att hålla nyhetsvärdet uppe och hålla stånd mot de nyare konkurrenterna.
5-serien presenterades nyligen i alldeles nya tappningen G30 och redan från start finns de fyrhjulsdrivna versionerna 520d xDrive, 530d xDrive, 530i xDrive och 540i xDrive. Teknikens Värld har redan kört nya 5-serie, vilket du kan läsa om här, och en fullständigt rapport kommer i Teknikens Värld nummer 27/2016.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se