BMW 5-serie Gran Turismo officiell
BMW har lyckats hitta ännu en lucka i modellprogrammet att fylla. Exakt vad för slags bil 5-serie GT är vet nog ingen. Sett till rena fakta är det en bil med flexibel interiör och motorer från 245 till 407 hästkrafter.
Med X6 lyckades BMW skapa ett helt eget segment. De som ville ha en stor, snabb och inte så rymlig suv hade äntligen fått en bil skapad för dem. Nu tror sig BMW återigen ha skapat ett helt nytt segment. Konceptet som visades på Genèvesalongen avslöjade egentligen det mesta om nya BMW 5-serie Gran Turismo , men nu är den produktionsfärdiga bilen äntligen officiell.
5-serie GT är på flera sätt en flexibel bil. Det tydligaste exemplet är bakluckan som, likt luckan på Skoda Superb, kan öppnas på sedan- eller halvkombivis. BMW:s motivering till varför man har valt denna lösning är att minimera obehaget för de som sitter i bilen. När mindre föremål ska lastas ska man inte behöva öppna hela den stora luckan och släppa in onödigt mycket oljud och kall- eller varmluft i kupén. Har man däremot handlat bokhyllor och dylikt ska hela baken kunna öppnas för att svälja de skrymmande föremålen.
Även lösningen för baksätet är flexibel. Precis som på konceptbilen kan baksätet skjutas i längdled för att prioritera antingen ben- eller bagageutrymme. I standardläget erbjuds samma benutrymme som i 7-serien och samma takhöjd som i X5. Bagageutrymmet sväljer i detta läge 440 liter. När det behövs kan baksätet skjutas 100 millimeter framåt. På så sätt skapas ett bagageutrymme med kapacitet på 590 liter. Behövs ännu mer lastyta än så kan baksätena fällas och ge plats för 1 700 liter i bakskuffen. För den som inte behöver en bil som rymmer tre i baksätet kan den bakre soffan bytas mot två individuella fåtöljer med ett stort armstöd mellan sig. Med de två bakre fåtöljerna förprickade i tillvalslistan blir 5-serie GT en limousine snarare än en stor halvkombiversion av 5-serien. Det stora panoramaglastaket och de karmlösa dörrarna ger en stor och luftig kupé.
På motorsidan erbjuds inledningsvis tre alternativ. ”Budgetalternativet” är i det här fallet 530d med BMW:s fina trelitersdiesel. Det är en stark maskin som ger 245 hästkrafter och 540 Nm som mest. BMW:s egna siffror visar en förbrukning på 0,65 l/mil och ett koldioxidutsläpp på 173 gram per kilometer.
Mellanmotorn är treliterssexan med dubbelturbo som går under beteckningen 535i. Detta alternativ bjuder på 306 hästkrafter och 400 Nm. Bränsleförbrukningen anges till 0,89 l/mil och utsläppen till 209 g/km.
Storsläggan i 5-serie GT är BMW:s flitigt använda V8 på 4,4 liter. Som vanligt ger den vinklade åttan 407 hästkrafter och 600 Nm i maximal effekt. Bränsleförbrukning och utsläpp är mindre smickrande siffror: 1,12 l/mil och 263 g/km. Men ha man bråttom så är det 550i man ska välja. Då får man nämligen möjligheten att accelerera från 0-100 km/h på endast 5,5 sekunder. 530d och 535i tar 6,9 respektive 6,3 sekunder på sig att nå 100-sträcket. 535i och 550i når 250 km/h som mest medan 530d stannar vid 240 km/h. Alla motorer standarutrustas med den åttaväxlade automatlådan som hittills bara har funnits i 760i. Det sägs ännu inget om fyrhjulsdrift eller ett hybridalternativ, men lita på att båda dessa kommer inom en snar framtid.
Självklart är alla tekniska prylar som finns till BMW:s övriga modellutbud även tillgängliga till 5-serie GT. Detta innefattar bland annat iDrive med 10,2-tumsskärm, BMW ConnectDrive, system för varning vid filbyte och backkamera med alternativet att kunna se bilen ovanifrån.
https://youtu.be/B_BqU3YiwoQ?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se