BMW 5-serie misslyckades i ny typ av krocktest
För två år sedan lanserade amerikanska IIHS ett nytt, tuffare krocktest som flera bilar fallerat i medan andra briljerat. Nu har BMW 5-serie genomgått samma test som innebär frontalkrock med liten överlappning, och det gick inte bra. Däremot klarade sig 5-serie bra i övriga moment av krocktestet.
Amerikanska Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) har, precis som Euro NCAP, under flera års tid haft ett delmoment som innebär frontalkrock med 40 procents överlappning. Mot slutet av 2012 införde IIHS ytterligare ett frontalkrocktest som innebär mindre överlappning mellan de mötande ytorna. Endast 25 procents överlappning.
Detta nya krocktestmoment avslöjar bilarnas säkerhetskonstruktioner in på bara skinnet. Många bilar som klarar 40 procents överlappning bra misslyckades kapitalt vid 25 procents överlappning. När krafterna inte fördelas över en större del av fronten har konstruktionen lättare att ge vika.
På en fyrgradig skala där ”dålig” är sämsta betyget har bilar som bland annat Audi A4, Lexus IS och ES, Mercedes C-klass (W204) samt Toyota Camry och Prius+ placerat sig. Noterbart är att Camry har hämtat upp sig på senare tid och har nu bästa betyg samtidigt som Mercedes C-klass hoppat upp till att vara medioker, näst lägsta betyg.
Mediokra, som är nästa betygsteg, anses bland annat BMW 3-serie, Volkswagen CC och Jetta vara. Jetta har dock krockats om så sent som i september i år och då hoppade modellen upp till bästa betyget på skalan.
Ett snäpp upp på betygsskalan, i det steg som benämns bilar acceptabelt skydd, finner vi en hel drös modeller, bland annat Mazda 6, Subaru Legacy och Outback (två sistnämnda av den generation som finns i Sverige i dag. Nya Legacy och Outback har fått högre betyg, men säljs ännu inte i Sverige).
I toppen, där betyget ”bra” delas ut, återfinns numera många olika bilmodeller. Bland annat Honda ligger här med sin Accord, så även Mercedes med sin E-klass och – inte minst – Volvo med alla sina modeller, det vill säga S60, S80, XC60 och XC90
(gamla XC90 alltså). Och Volkswagen Jetta samt Toyota Camry förstås, som ovan nämnt.Nu har BMW 5-serie krocktestats av IIHS och i frontalkrocktestet med liten överlappning gick det inte bra. Betyget medioker, det näst lägsta, delar amerikanerna ut till den tyska bilen samtidigt som 5-serie får betyget bra, högsta betyget, i frontalkrock med stor överlappning samt i övriga delmoment så som takkonstruktion och sidokrock. Sedan tidigare (förra året) har IIHS också delat ut högsta betyg till 5-serie för skyddet som stolarna och nackskydden ger för att motverka exempelvis pisksnärtskador.I testet med liten överlappning trycktes kupéutrymmet in drygt 30 centimeter, vilket IIHS inte anser vara godkänt. Medan takkonstruktionen var fortsatt stabil var det värre i nedre regionerna. Skador på nedre delarna av benen hos de åkande är enligt det amerikanska testet sannolika.BMW 5-serie var dock inte sämst i delmomentet frontalkrock med liten överlappning då senaste krocktestomgången även innehöll Infiniti Q70 och Lincoln MKS. Medan Infiniti fick högsta betyget (bra) avgick Lincoln med sämsta möjliga (dålig).BMW 5-serie och Lincoln MKS är enligt IIHS de sämsta vid frontalkrock med liten överlappning av totalt sju testade modeller som av det amerikanska krocktestinstitutet benämns stora bilar i övre prisklassen.I övriga delmoment klarade sig alla tre bilarna med högsta betyg. Men det är alltså det där frontalkrocktestet med liten överlappning som fortsätter att gäcka biltillverkarna.
https://youtu.be/Sy_ah54kWo4Resultat IIHS frontalkrocktest med liten överlappning
Per den 7 oktober 2014.
Bilarna som anses bra vid frontalkrock med liten överlappning
Acura MDX
Acura RLX
Acura TL
Audi A3
BMW 2-serie
Chevrolet Equinox
Chevrolet Malibu
Chrysler 200
GMC Terrain
Honda Accord
Honda Civic
Honda Odyssey
Hyundai Genesis
Infiniti Q70
Kia Soul
Mazda 3
Mazda CX-5
Mercedes E-klass
Mercedes ML
Mini Countryman
Mitsubishi Outlander
Nissan Qashqai
Subaru Forester
Subaru Impreza
Subaru Legacy (nya generationen, finns ej i Sverige)
Subaru Outback (nya generationen, finns ej i Sverige)
Subaru WRX
Subaru XV
Toyota Camry
Volkswagen Golf
Volkswagen Jetta
Volvo S60
Volvo S80
Volvo XC60
Volvo XC90
Bilarna som anses acceptabla vid frontalkrock med liten överlappning
Chevrolet Spark
Chevrolet Volt
Dodge Dart
Ford Focus
Honda Accord Coupé
Honda Jazz
Hyundai Elantra
Hyundai Sonata
Infiniti Q50
Kia Optima
Lincoln MKZ
Mazda 6
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi Outlander Sport
Nissan Altima
Nissan Maxima
Scion tC
Subaru BRZ
Subaru Legacy (gamla generationen, säljs i Sverige i dag)
Subaru Outback (gamla generationen, säljs i Sverige i dag)
Toyota GT 86
Toyota Highlander
Toyota Prius
Volkswagen Passat (ej nya)
Bilarna som anses mediokra vid frontalkrock med liten överlappning
Acura TSX
BMW 3-serie
BMW 5-serie
BMW X1
Chevrolet Cruze
Chevrolet Sonic
Ford Explorer
Ford Fiesta
Honda CR-V
Hyundai Veloster
Jeep Grand Cherokee
Jeep Wrangler 2-dörrars
Kia Forte
Kia Rio
Mazda 2
Mercedes C-klass (ej nya)
Scion xB
Toyota 4Runner
Toyota Corolla
Toyota Yaris
Volkswagen Beetle
Volkswagen CC
Volkswagen Tiguan
Bilarna som anses dåliga vid frontalkrock med liten överlappning
Audi A4
Buick Encore
Fiat 500
Fiat 500L
Ford Escape
Honda Pilot
Hyundai Accent
Hyundai ix35
Jeep Patriot
Kia Sorento
Kia Sportage
Lincoln MKS
Mitsubishi Space Star
Nissan Juke
Nissan Leaf
Nissan Note
Toyota Prius c
Toyota Prius+
Toyota RAV4
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se