Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100926-BMW 507 Roadster
100926-BMW 507 Roadster
100926-BMW 507 Roadster
100926-BMW 507 Roadster

BMW 507 – en omtyckt klassiker

BMW 507 är troligtvis den mest omtyckta och omtalade bilmodell som någonsin lämnat den bayerska biltillverkarens fabriker. För några veckor sedan syntes hela 14 stycken 507:or på en och samma gång i Skåne – något av ett rekord förmodligen.

Frågar man folk vilken den snyggaste BMW-modellen genom tiderna är får man oftast 507 som svar. Bilen som ritades i mitten av 1950-talet av Albrecht Graf von Goertz tilltalar fortfarande väldigt många tack vare sitt kompakta och sportiga format. Den ser helt enkelt ut som en roadster verkligen förväntas se ut. Då på 1950-talet tilltalade den flera kändisar runt om i världen, inte minst Elvis Presley som hade en vit som han sedan bytte ut till en röd för att undvika läppstiftskladd på bilen från de kvinnliga fansen. Att den fortfarande tilltalar ser vi tydligt i dag i BMW:s modellprogram – flera designdetaljer går igenom på deras bilar i dag. Allra tydligast syns det på drömbilen Z8 som byggdes mellan 2000 och 2003 som i grunden faktiskt är en hyllning till just 507:an.

Karossen i aluminium knackades fram i stort helt för hand. Maskineriet bestod av en V8 på 150 hästkrafter som kunde skjuta på bilen hela vägen upp till 205 km/h. Totalt byggdes det 251 BMW 507:or mellan 1955 och 1959.

I början av september firade BMW-återförsäljaren Förenade Bil i Malmö sitt 90-årsjubileum genom att bjuda dit 507:or från hela Europa. Kanske du hade turen att möta de 14 vackra bilar som hade mött upp för att njuta av skånska landsvägar och bankörning på Ring Knutstorp. Om inte så kanske bilderna och filmen nedan kan uppväga det.

BMW 507 Sport Roadster

Fakta

• Premiär: Bilsalongen i Frankfurt, september 1955.

• Tillverkningsår: 1956-1959

• Antal tillverkade: 251 bilar plus 1 prototyp och 2 chassi.

• Kaross: Aluminium

• Motor: V8 i lättmetall med två dubbelportsförgasare.

• Cylindervolym: 3 168 cm3

• Kompression: 7,8:1

• Prestanda: 150 hk vid 5000 r/min

• Topphastighet: 205 km/tim

• Bränsleförbrukning: 1,7 l/mil

• Mått: 4 380/1 650/1 260 mm (l/b/h)

• Hjulbas: 2 480 mm

• Tomvikt: 1 220 kg

• Design: Albrecht Graf von Goertz

https://youtu.be/JOgX-Fu4F7o?height=347&width=575