Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
BMW 640i Gran Coupé
BMW 640i Gran Coupé
BMW 640i Gran Coupé
BMW 640i Gran Coupé Foto: David Lilja och BMW

BMW 6-serie Gran Coupé - tre snabba från provkörningen

David Lilja är på Sicilien och provkör BMW:s efterlängtade bil i ”sportlyxcoupéklassen”, 640i Gran Coupé. Kan den leva upp till alla hyllningar som den fått redan i förväg?

Hur har du det, David?

 – Borde få stryk, så bra har jag det. Sol, 26 grader varmt och en snabb bil på fantastiska vägar.

 BMW har tagit god tid på sig – har de fått till den bästa bilen?

 – Det får nog ett test på hemmaplan utvisa, men jag kan säga så mycket att de inte gjort bort sig det minsta. Spontant är den inte lika tajt i närvaron som Porsche Panamera, men inte långt i från. Som milslukare betraktat är den grym. 320-hästarsmotorn är riktigt fin med lastbilskraft- och ljudbild i total harmoni tillsammans med den åttaväxlade automaten.

 – Baksätet är helt okej för mina 178 centimeter, men det är trångt för fötterna. Fällningen av baksätets ryggstöd är en praktisk detalj.

 Och vad kostar skönheten?

 – Insteget blir 640i för 787 000 kronor och dieseln 640d med 313 hästkrafter från 826 000 kronor. I augusti börjar leveranserna av 650i med 450 hästkrafter som då kostar 918 000 kronor eller 953 000 kronor med xDrive. xDrive till 640-bilarna kommer i mars 2013.

 Läs precis allt om hur nya BMW 6-serie Gran Coupé är och fungerar på vägen i Teknikens Värld nummer 13/2012 som finns att köpa från och med 7 juni. Du vet väl att om du prenumererar på Teknikens Värld så får du ta del av allt gott före alla andra.