BMW 6-serie och M6 facelift 2015 officiella med fakta och bilder
Nästan fyra år efter debuten är det nu dags för andra generationens 6-serie (E9 och E24 ej inräknade) och M6 att genomgå uppdateringar. Små sådana.
Tiden går snabbt. Det är redan fyra år sedan dagens BMW 6-serie Cabriolet hade premiär, fyra månader innan coupémodellen visades. Ett knappt år senare kom för sina former hyllade Gran Coupé och strax därefter M6 Coupé och Cabriolet. Ytterligare nästan ett år senare blev Gran Coupé också M-bil.
Trots att modellversionerna av 6-serie presenterades över ett så brett tidsspann samlas alla under samma tak när det nu är dags för uppdatering. Världspremiären äger rum på Detroitsalongen om en månad.
Vilka är nyheterna vi får ta del av från och med nästa år? Inte speciellt många faktiskt. Det är små förändringar till utseendet, inte mycket mer.
I fronten noterar vi nya, snyggare strålkastare som har blivit av med den lite stela och raka lysdiodrad som tidigare fanns i nederkant. Samtidigt har en liten knyck letat sig in på platsen som gör strålkastarna lite mer – om vi ska använda ett tidigare uttjatat uttryck i bilbranschen – dynamiska. Strålkastarna är för övrigt av typen full-LED redan som standard.
BMW-njurarna har på 6-serie, men inte på M6, får lite annorlunda utseende. Det har också stötfångarens nedre regioner fått, på 6- serie alltså – inte på M6.
Baktill har det också ändrats subtilt, så pass att vi knappt kan skönja nyheterna.
Nya fälgar på upp till 20 tum och fem nya exteriöra kulörer är andra nyheter som finns tillgängliga från och med 2015.
Interiört är det fortfarande propert och snyggt men nyheterna är begränsade till nya klädslar och material med högre kvalitetskänsla samt något omgjord mittkonsol för att passa till det senaste iDrive Touch-vredet. Andra nyheter är, dock ej synliga förrän man sitter bakom ratten, är det senaste i teknikväg, exempelvis senaste versionen av head up-display, uppdaterad navigation, förändrad styrkaraktär och fler förarsäkerhetssystem.
Under huven hänger dagens motorer med, från de raka sexorna till V8-maskinerna, förstnämnda även som diesel. Värstingen är fortfarande den 4,4 liter stora V8 som i M6-versionerna krämar ur sig 560 hästkrafter och 680 newtonmeter som får M6 Coupé och M6 Gran Coupé att göra 0-100 km/h på 4,2 sekunder och M6 Cabriolet samma sprint på 4,3 sekunder. M6-bilarna är utrustade med M DKG-dubbelkopplingslådan med sju växlar medan övriga har BMW:s åttastegade Steptronic-automatlåda. Alla bensinversioner är dessutom utrustade med sportavgassystem som standard.
BMW nämner inget om Competition Package som ger M6 hela 575 hästkrafter, men vi misstänker att man fortfarande vill erbjuda detta paket.
När det är Sverigepremiär för uppdaterade 6-serie och M6 vet vi inte. Vi känner inte heller till prislappen. I dag börjar priserna på 776 000 (6-serie Coupé), 868 000 (6-serie Cabriolet), 798 000 (6-serie Gran Coupé), 1 179 400 (M6 Coupé), 1 250 400 (M6 Cabriolet) samt 1 232 500 kronor (M6 Gran Coupé).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se