BMW 8-serie Gran Coupé officiell – fakta, pris, bilder och film
Nu är nya BMW 8-serie en komplett serie. I dag presenterar nämligen BMW tredje karossversion i form av Gran Coupé. Jämfört med 8-serie Coupé är utrymmena slösande stora.
Om du har bjudit in till baksätesåkning i nya BMW 8-serie har du varit tvungen att dyka upp i 8-serie Cabriolet, för i 8-serie Coupé är baksätet något av det trängsta på marknaden. Inte ens kortare personer kan sitta med huvudet i något som kan liknas vid en normal position, och bredden på baksätet är inte heller av det bättre slaget. I 8-serie Cabriolet är det fortfarande trångt, men med taket nedfällt får åtminstone baksätespassagerarnas huvuden fritt spelrum.
BMW:s svar på Porsche Panamera och Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé.
Detta dilemma råder BMW bot på nu när de introducerar tredje karossvarianten av nya 8-serie. BMW 8-serie Gran Coupé har nämligen inte bara fått två extra dörrar inklämda mellan framdörrar och bakskärmar, BMW 8-serie Gran Coupé är dessutom rejält mycket längre. Axelavståndet är utökat med 20,1 centimeter jämfört med coupé- och cabrioletmodellerna. Det syns tydligt att det gjort gott för baksäteskomforten. Öppna upp en av bakdörrarna och kliv ned i en av de två ”fåtöljerna” vars ryggstöd ser ut som huvudet på en kobra i attackposition. Faktiskt har baksätet tre sittplatser, men den i mitten får mer ses som en nödplats i och med att passageraren är tvungen att grensla den rejäla mittkonsolen som går samman med baksätet. En småhäftig detalj är att BMW har satsat på 40/20/40-fällning av baksätesryggen, något som inte ens Volvo har i sina modernaste familjebilar. 440 liter rymmer bagageutrymmet, 20 mer än i vanliga coupémodellen.
Exklusivt för 8-serie Gran Coupé är ett panoramaglastak på 1,5 kvadratmeter. En sådan ”åka öppet”-känsla kan inte 8-serie Coupé erbjuda sina passagerare. 8-serie Cabriolet är dock bäst i denna gren, av förklarliga skäl.
Fyra modellvarianter är aktuella vid marknadslanseringen i september 2019. Samtliga känns igen från 8-serie Coupé, bortsett från M8 som i dagsläget endast har presenterats i coupé- och cabrioletutförande. En M8 Gran Coupé är på ingång vid senare tillfälle.
Instegsalternativet bland bensinarna heter 840i Gran Coupé och har en rak sexa på 3,0 liter som levererar 340 hästkrafter och 500 newtonmeter. 0-100 km/h går på 5,2 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Förbrukningen ligger enligt BMW mellan 0,74 och 0,75 liter per mil vilket motsvarar 168-170 gram koldioxid per kilometer.
Från 827 000 kronor kostar denna instegare som driver på bakhjulen.
Ovan nämnda 840i Gran Coupé finns även i fyrhjulsdrivet utförande och heter då 840i xDrive Gran Coupé. Motorn är densamma med prestandan, förbrukningen och utsläppen skiljer sig en aning. 0-100 km/h på 4,9 sekunder, 0,77-0,78 liter per mil och 176-179 gram per kilometer.
Priset för fyrhjulsdrivet är 40 000 kronor, således är frånpriset 867 000 kronor.
Värstingen, innan M8:an dyker upp, heter M850i xDrive Gran Coupé
och består av en 4,4-liters V8 på 530 hästkrafter och 750 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppar 250 km/h. 0,99-1,00 liter per mil uppges den förbruka medan utsläppen då ligger på 226-229 gram per kilometer.På denna värstings prislapp står det 1 197 000 kronor.
https://youtu.be/18fLv4PcpT8Dieselalternativet heter
840d xDrive Gran Coupé. Den drar nytta av kraften från en treliterssexa på 320 hästkrafter och 680 newtonmeter. 0-100 km/h går på 5,1 sekunder och toppfarten är även i detta fall begränsad till 250 km/h. 0,62-0,63 liter per mil vill den ha vid blandad körning, något som motsvarar 162-166 gram koldioxid per kilometer.
För att köra 8-serie Gran Coupé med dieselmotor under huven behöver man klämma fram minst 917 000 kronor.
Samtliga motorers kraftöverföring till drivaxlarna sker via BMW:s åttastegade Steptronic-automatlåda.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se