Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

BMW Alpina B5 Biturbo Touring – tre snabba från provkörningen

Oskar Krüger har flytt landet och befinner sig i Österrike där han sätter tänderna i Alpinas modellprogram. Vi ringer honom och hör om Alpina B5 Biturbo erbjuder något utöver det M5:an innehåller.

Tjena Oskar! En racerbana i Österrike, men det ser inte ut som Red Bull Ring. Var befinner du dig egentligen?

– Jag är på Salzburgring som ligger mittemellan Salzburg och Fuschl am See, byn där Red Bull har sitt huvudkontor.

Hur är nya BMW Alpina B5 Biturbo Touring då?

– Med en V8 på 4,4 liter, 608 hästkrafter och 800 newtonmeter är den åtta hästar över M5 och 50 newtonmeter över M5 Competition. Men den känns inte som en M5, den känns mer som en vanlig 5-serie – bekväm och skön att köra. Men den är snabb som en M5. Jag kör ju kombimodellen som gör 0-100 km/h på 3,7 sekunder. M5 Touring står i detta sammanhang stilla, den finns ju inte.

– Toppfarten på 322 km/h gör den till världens snabbaste kombibil. Sedanen är ännu lite kvickare med 330 km/h.

– V8-ljudet är mysigt. Den som väntar sig något raceraktigt i ljudväg får tänka om. Denna bil är en magnifik Autobahn-kryssare, utan att vara lika ettrig som M5.

– Även interiört känns det mer eller mindre som en vanlig 5-serie. Det enda som man egentligen reagerar på är de blå mätarna och Alpina-emblemen.

Förresten, Bi-Turbo eller Biturbo?

– Ja du, det är frågan. Alpina själva skriver båda varianterna, men på bakluckan står det Biturbo utan bindestreck.

Vad kostar en B5 Biturbo Touring då?

– Oförskämt mycket. Från 1 406 000 kronor. Nöjer du dig med sedanen kostar den dig från 1 367 000 kronor. Förenade Bil i Malmö är ny importör

 för märket i Sverige.

https://youtu.be/vTATrickuT4