BMW återupplivar CSL
Efter många år av pendlande mellan hopp och förtvivlan hos de M-frälsta är det nu äntligen glädje – på riktigt. BMW har nämligen bekräftat att de tar tillbaka ikoniska beteckningen CSL.
Senast BMW hade en CSL-modell i sitt stall var 2003-2004 när M3 generation E46 fanns som en lättbyggd, extra race-inspirerad M3 CSL (bilderna här). För att hitta CSL-modellen innan den får vi skruva tillbaka klockan ända till 1970-talet. Då fanns nämligen 3.0 CSL, en i dag hett eftertraktad bil (det är M3 CSL också).
De senaste 13 åren har de M-frälsta pendlat mellan hopp och förtvivlan i deras önskan om en ny CSL-modell. Rykten och spekulationer har under flera år pekat på att BMW skakar liv i CSL igen, men så har det aldrig blivit. Dock har det kommit motsvarande modeller, men då med den mindre uppseendeväckande beteckningen GTS. Dessutom har det lanserats en modell med två tredjedelar av bokstäverna korrekta, men CS står inte för Coupé Sport (Leicht) (Coupé Sport (Lätt)) utan Competition Sport. Och CS är inte riktigt samma som en äkta CSL.
Men nu äntligen är det dags för CSL att göra återkomst. BMW:s M-chef Frank van Meel har för Road & Track berättat att CSL kommer att ersätta GTS-beteckningen och att den (CSL-beteckningen) ska agera absolut toppmodell bland M-bilarnas utbud.
– CSL ska tillhöra toppskiktet av banverktyg, byggd på banan för banan, men med en nummerplåt (dvs är gatlegal, reds anm), säger Frank van Meel som avslöjar några av detaljerna som utmärker en CSL-bil; cupdäck, coilover-dämpare, störtbur, vatteninsprutning (à la M4 GTS) och brandsläckare. Lägg till det lägre vikt, annars hade tyskarna lika gärna kunna skippa L:et och köra på enbart CS (som förvisso redan är upptaget).
– CS är också ett banverktyg, men med fyra säten, säger han.
Frank van Meel utesluter inte att CSL-beteckningen kommer att användas på fyrdörrars M-bilar, så både M3 och M5 kan komma att bli M3 CSL och M5 CSL. Däremot utesluter han att X5 M blir X5 M CSL.
När en ny CSL-bil dyker upp förtäljer inte historien.
Hyllade BMW M3 CSL – som vägde 110 kilo mindre än en vanlig M3 Coupé samt uppgraderades på andra sätt, inte minst då motorn fick högre effekt – kan du läsa betydligt mer om här. Missa inte heller bildgalleriet nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se