BMW bygger grön supersportbil
Hoppa ombord för ännu ett varv på rykteskarusellen om en ny BMW M1! De senaste uppgifterna kommer från Autocar som har talat med en högt uppsatt chef. Denne avslöjar att en ”revolutionerande grön superbil” börjar byggas 2012.
Ryktena om en kommande supersportbil från BMW verkar aldrig ta slut. När BMW i våras presenterade konceptet M1 Hommage blev det riktig fart på karusellen. Sedan dess har bilen både bekräftats och dementerats av olika BMW-källor. Brittiska Autocar har nu pratat med en ny källa, en högt uppsatt chef inom BMW, som säger att man visst utvecklar en ny supersportbil.
Källan säger till Autocar att det handlar om en ”revolutionerande grön superbil” som ska lanseras 2012. Bilen ska konkurrera med Audi R8 och kommande Mercedes SLC. Autocar beskriver den som en tvåsitsig bil som ska utnyttja all den senaste lättviktstekniken från BMW. Den ska även bli den första sportbilen som använder BMW:s Efficient Dynamics-program, det vill säga allt från direktinsprutning till återvinning av bromskraft. BMW uppges dessutom ta systemet ett steg längre och plocka över en del teknik från KERS-systemet (Kinetic Energy Recovery System) som används i Formel 1 från och med nästa år.
Bilen uppges bli en modern motsvarighet till M1 och enligt källorna ska den kombinera en sportbils prestanda och körupplevelse med bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen från en vanlig, mediummotoriserad 5-serie. Precis som de tidigare källorna har uppgett sägs det även nu att det handlar om en mittmotoriserad bil. Det hetaste budet för tillfället är att det blir en version av BMW:s dubbelturbomatade treliterssexa. En alternativ källa säger att det kan bli något, för BMW, så ovanligt som en V6 med dubbelturbo. Det finns dock andra uppgifter som säger att det i stället blir en uppborrad version av M3:s V8. Med en volym på 4,9 liter höjs effekten till 570 hästkrafter. Samma motor tros vara en kandidat till nästa M5/M6 som kommer 2010.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se