BMW C1 är tillbaka med eldrift
Den udda fågeln BMW C1 blev aldrig den succé bayrarna hade hoppats på. Men varför ge upp så lätt? BMW försöker igen och den här gången har den takförsedda skotern fått en elmotor på 27 hästar.
När BMW C1 lanserades år 2000 presenterades den som lösningen på framtidens transportproblem. Lika smidig som en motorcykel och nästan lika bekväm som en liten bil skulle den takförsedda skotern bli det perfekta stadsfordonet och pendlarverktyget. Riktigt så blev det inte. Första året såldes 10 000 exemplar, sedan störtdök försäljningen och 2002 togs C1 ur produktion. Endast 12 614 exemplar hade sålts. Nu gör C1 comeback under det nya namnet C1-E.
Mycket på C1-E känns igen från originalet. Grundidén med en upprätt sittposition, stadigt säkerhetsbälte och ett litet tak är densamma. Där slutar likheterna. Original-C1 anklagades ofta för att vara för motorsvag, C1-E har bytt den gamla bensinmotorn mot en modern elmotor på 27 hästkrafter. Kraften lagras i litiumjonbatterier på 125 volt och hela systemet är utvecklat av amerikanska Vectrix. C1-E väntas klara 0-80 km/h på under sju sekunder och nå en toppfart på 100 km/h. Maximal räckvidd mellan laddningarna väntas bli cirka 90 kilometer. Enligt BMW kan elmotorn bytas ut mot en liten och effektiv förbränningsmotor.
BMW nämner inget om en eventuell serieproduktion av nya C1-E, den eldrivna skotern är än så länge bara ett koncept. C1-E är en del i BMW:s MegaCity Vehicle-projekt som arbetar för att ta fram nya stadsfordon.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se