BMW i8 nästan officiell

i3 är inte den enda i-bilen BMW visar i år. På Frankfurtsalongen får lilla elbilen i3 sällskap av sportbilen i8 som nästan är färdig för produktion. Nu har BMW släppt de första tekniska detaljerna.

Den började sitt liv som konceptbilen med det knepiga namnet Vision EfficientDynamics, bytte skepnad till konceptet i8 Spyder och har setts på otaliga spionbilder i maskerat utförande. Men snart är BMW i8 här, på riktigt. Den sedan länge omtalade elsportbilen ska börja säljas nästa år och på nästa månads bilsalong i Frankfurt ska den visas upp igen, förmodligen som ett mycket nära produktionsfärdigt koncept.

 Inför Frankfurt har BMW släppt nya bilder på i8 och delat med sig av de mest grundläggande specifikationerna. Som vi redan visste blir i8 en plug in-hybridsportbil med nydanande design. i8 blir den första BMW-modellen som utrustas med den nya trecylindriga 1,5-litersmotorn som framöver kommer att spridas brett över modellutbudet. Den lilla motorn manas på av en tvåstegsturbo och maxeffekten blir därmed 231 hästkrafter. Maxvridet är 320 newtonmeter.

 Bensinmotorn driver enbart på bakhjulen, framhjulen drivs å sin sida av en elmotor på 131 hästkrafter och 250 newtonmeter. Drivlinan är konfigurerad på så sätt att elmotorn och bensinmotorn kan köras lite hur som helst. Vid enbart eldrift är toppfarten 120 km/h och räckvidden 35 kilometer. När bensinmotorn får vara med och hjälpa till är toppfarten 250 km/h, räckvidden 500 kilometer och 0-100 km/h går på strax under 4,5 sekunder.

 Tanken är också att hybriddrivlinan ska användas för att optimera köregenskaperna. Bilen kan ställas in i olika lägen beroende på om det är sport, komfort eller miljövänlighet man vill åt och vid hårdkörning samverkar bensin- och elmotorn för att höja körupplevelsen. I ingången av en kurva arbetar bara bensinmotorn på bakhjulen för att förbättra instyrningen, i utgången av kurvan kopplas elmotorn på framhjulen in då man öppnar ”framhjulen” och styrutslaget minskar.

 Lika intressant som köregenskaperna är förstås förbrukningen. BMW uppger att i8 ska klara sig på strax under 0,25 l/mil i EU-körcykeln. I samma cykel stannar koldioxidutsläppen på 59 g/km. Maxräckvidden på 500 kilometer gäller om bilen körs i Comfort- eller Sport-läge. I Eco Pro-läget ska det vara möjligt att förlänga räckvidden med cirka 20 procent.

 BMW-ingenjörerna har utvecklat i8 sedan år 2007 och en stor del av arbetet har fokuserat på chassit. Den 469 centimeter långa och 194 centimeter breda bilen byggs till stor del av lättviktsmaterialet CFRP, vilket på enkel svenska kan översättas till kolfiberförstärkt plast. Den bärande konstruktionen tillverkas av just CFRP, vilket sparar omkring 50 procent vikt jämfört med om man skulle använda plåt. i8 uppges väga under 1 490 kilo och det stora och tunga litiumjonbatterierna har placerats centralt i bilen, strax framför mittpunkten, för att inte förstöra viktfördelningen.

 Dörrarna, som är betydligt mer konventionella än de som satt på Vision EfficientDynamics, har en inre struktur av kolfiber och ett yttre skal av aluminium, vilket sparar 50 procent i vikt mot en vanlig konstruktion. Enligt BMW blir i8 världens första serietillverkade bil med kemiskt härdat glas, vilket är vanligast i mobiltelefoner. I i8 används glaset som isolering mellan passagerarutrymmet och bensinmotorn. Två 0,7 millimeter tjocka glasskivor sitter med någon millimeters mellanrum och bildar en lufttät och nästan ljudtät vägg som väger ungefär hälften så mycket som om den skulle bestå av vanligt laminerat glas.

 BMW i8 väntas nå återförsäljarna mot slutet av året och BMW har själva pekat ut Porsche 911 Carrera 4S som den närmaste konkurrenten. Om Porsche-spekulanterna kan tänka sig att snegla mot en hybrid-BMW och om i8 rent körmässigt kan mäta sig mot Porschen återstår att se.