BMW inte intresserade av HCCI-motorer
BMW säger sig inte vara intresserade av att utveckla HCCI-motorer – i alla fall inte inom närmaste framtiden. De väljer i stället att satsa på utvecklingen av dagens dieselmotorer.
HCCI-motorer kan eventuellt vara en del av framtidens lösning till att få ner bensinförbrukningen. HCCI står för Homogenous Charge Compression Ignition och är en teknik som tillåter vanlig bensin att antändas när jämna delar bensin och luft komprimeras. På detta sätt slipper man gnistan från ett tändstift. Det fungerar altlså ungefär på samma sätt som dieselmotorn gör i dag. Tanken är att bensinmotorerna ska kunna bli lika snåla som dieselmotorerna med denna teknik. GM och Mercedes är två biltillverkare som satsar hårt på utvecklingen av HCCI.
BMW däremot, tror mer på dieselmotorns egenskaper och dess förbättringar av utsläppen och bränsleförbrukningen. Det skriver holländska AutoWeek efter en intervju med Axel Rücker, chef på BMW:s Energy Integration Systems.
BMW har redan visat prov på snåla men körglada dieselmaskiner, inte minst sedan deras introduktion av dieselmotorer med dubbla turbo. Att utveckla dieseltekniken känns beprövat och mindre kostsamt. Att utveckla HCCI, som man ännu inte är säker på, kan bli både kostsamt och en framtida flopp. Om HCCI-tekniken skulle visa sig vara ett mer säkert kort, då kan BMW hoppa på utvecklingståget.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se