BMW introducerar dubbelkopplingslåda
Kommande BMW M3 Sedan, alltså med fyra dörrar, gör snart sin entré och då blir det premiär för BMW:s första växellåda med dubbelkoppling, döpt till M DCT.
BMW M3 Coupé erbjuds i dag med sexväxlad manuell låda. När fyrdörrarsversionen och cabrioleten visas inom kort, antagligen på Detroit- eller Los Angeles-salongen, kommer de att vara bestyckade med en sjuväxlad växellåda med dubbelkoppling likt det system VW/Audi kallar DSG. Troligt namn på BMW:s dubbelkopplingssystem blir M DCT och är utvecklad tillsammans med erkända Getrag som dessutom utvecklar kommande Powershift till Ford/Volvo. M DCT ska vara mjukare och snabbare vid växlingarna än utgående SMG-lådan som var ett mer populärt alternativ än den manuella lådan till M3. Med M DCT ska man på sportigt vis kunna växla med paddlar bakom ratten. Den sexväxlade manuella lådan som redan i dag finns i M3 kommer att säljas parallellt med dubbelkopplingslådan. Ingen tvekan om vilket alternativ som blir storsäljaren, speciellt om M DCT blir lika bra som VW/Audis DSG.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se