BMW M135i xDrive – tre snabba från provkörningen
Den här veckan har Hans Hedberg inte fått resa till något soligt land. Däremot har han som första svenska motorjournalist kört fyrhjulsdrivna Audi-utmanaren BMW M135i xDrive.
Hallå Hans. Vad förgyller din tillvaro i dag?
– Fyrhjulsdrift! Jag har som förste svensk lyckats få tag i xDrive-versionen av BMW M135i och det här är bilen som ska sno fyrhjulsdriftstörstande kunder från Audi.
Vad är ditt första intryck?
– Att det finns extremt mycket vill-ha-faktor i den här bilen. Vanliga bakhjulsdrivna M135i är underhållande i sig men med fyrhjulsdrift blir den inte bara tryggare och stabilare utan även kvickare. 0-100 km/h går på 4,7 sekunder, fyra tiondelar snabbare än M135i.
Men den blir förstås mycket dyrare, eller?
– Jo, det är nackdelen. Prispåslaget för fyrhjulsdriften är 20 000 kronor men eftersom fyrhjulsdriften bara kan kombineras med den åttaväxlade Steptronic-lådan som kostar 20 500 kronor blir M135i xDrive drygt 40 000 kronor dyrare och med lite utrustning är det lätt att spräcka halvmiljonvallen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se