Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

BMW M2 Coupé officiell – M4 Coupés lillebror

Har du saknat BMW 1-serie M Coupé? Här har du ersättaren – BMW M2 Coupé. 370 hästkrafter och 500 newtonmeter, det räcker väl?

Efter ett par år av snack, spekulationer, spionbilder och spionfilmer är den nu verklighet – BMW:s minsta M-modell M2 Coupé som kan ses som något av en arvtagare till 1-serie M Coupé, modellen som bara fick lite mer än ett år i livet.

Likheterna mellan 1-serie M Coupé och nya M2 Coupé är många. Båda har en tjänstevikt på 1 570 kilo, båda har en rak sexcylindrig M TwinPower Turbo-maskin på 3,0 liter, båda har ett maxvrid på 500 newtonmeter, båda är bakhjulsdrivna och båda har en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. I princip där slutar likheterna. M2 Coupé har en toppeffekt på 370 hästkrafter som uppnås vid 6 500 r/min (1-serie M Coupé 340 hk vid 5 900 r/min), maxvrid innan overboost på 465 newtonmeter mellan 1 400 och 5 560 r/min (1-serie M Coupé 450 Nm mellan 1 500 och 4 500 r/min), gör 0-100 km/h på 4,3 sekunder med dubbelkopplingslåda och 4,5 sekunder med manuell låda (1-serie M Coupé 4,9 sekunder, endast manuell låda). M2 Coupé har dessutom något som föregångaren inte har – M Driver’s Package som bland annat innebär förhöjd toppfart till 270 km/h.

Nya M2 Coupé är bilen för den som inte nöjer sig med en M Performance-bil som M235i Coupé med 326 hästkrafter hämtade ur en rak sexa som i grunden är densamma i de båda modellversionerna. Förutom snabbare acceleration och lägre vikt innehåller M2 Coupé en massa godbitar så som hjulupphängningsdetaljer i aluminium som har sin grund i storebröderna M3 Sedan och M4 Coupé, aktiv M-differentialbroms, M-optimerad styrservo samt grövre bromssystem med ventilerade skivor runt om. Standardhjulen på M2 Coupé är en tum större än på M235i Coupé, det vill säga 19 tum och skodda med däck i dimension 245/35 fram och 265/35 bak.

Utseendet är på sedvanligt M-vis kraftfullt och med iögonfallande detaljer. Något som kanske inte tilltalar alla är frontens nedre parti, här har BMW:s M-tekniker sannolikt följt funktion före form för att uppnå så god kylning och så optimalt luftflöde som möjligt.

Interiört är igenkänningsfaktorn från M235i Coupé maximal. Skillnaderna ligger i stället i materialen, exempelvis fler kolfiberdetaljer och annan läderklädsel innehållandes kontrasterande sömmar. Och så klart skiljer sig växelspaksknoppen då det handlar om M DKG-lådan (om bilen inte är manuellt växlad).

Några svenska prisuppgifter finns inte ännu, men i Storbritannien kommer M2 Coupé att kosta från motsvarande 547 200 kronor vilket är 111 700 kronor mer än vad M235i Coupé kostar. Steget upp till M4 Coupé är 161 300 kronor. Lanseringen äger rum våren 2016.

Uppdatering: svenskt pris

BMW M2 Coupé kostar i Sverige från 509 000 kronor med manuell växellåda. Med M DKG-dubbelkopplingslåda lättas plånboken med ytterligare 36 900 kronor. För ytterligare 24 000 kronor får man M Driver's Package för högre toppfart.

https://youtu.be/ww37JDbFO20

Gilla på Facebook för fler videoklipp!