BMW M2 Coupé slagen av lillebror – M235i får 570 hk
En av de mest uppumpade bilarna på nästa veckas Genèvesalong heter AC Schnitzer ACL2. Den tyska trimfirman har stoppat ned M3/M4-sexan i BMW M235i och skruvad upp effekten till 570 hästkrafter!
Teknikens Världs testchef hans Hedberg var i förra veckan i Kalifornien där han körde sprillans nya München-busen BMW M2 Coupé. 370 hästkrafter runt, runt och runt Laguna Seca imponerande på honom.
BMW M2 Coupé må vara snabb, men ställd jämsides med AC Schnitzers senaste skapelse – ACL2 – blir den allt annat än giftig.
AC Schnitzer ACL2 är baserad på M Performance-versionen av BMW 2-serie Coupé, det vill säga M235i. Men någon sävlig och rak treliterssexa på 326 hästkrafter (N55) hittas inte när huven öppnas. AC Schnitzer har nämligen lyft ur den och i stället tryckt ned den treliterssexa som finns i M3 Sedan och M4 Coupé (S55). Men tror du det räcker för de vilda tyskarna? Så klart inte.
De 431 hästkrafterna som motorn klämmer ur sig i M3 och M4 är ett minne blott. I stället finns det 570 hästkrafter tillgängliga när högerfoten börjar tala. Det är enorma 200 hästkrafter mer än i M2 Coupé.
Lägg därtill att AC Schnitzer ACL2 väger in på 1 448 kilo, hela 122 kilo mindre än M2 Coupé och 142 kilo mindre än M4 Coupé. Med andra ord behöver varje hästkraft bära på 2,54 kilo bil. Det är supersportbilsklass på den siffran.
ACL2 är manuellt växlad och drivningen sker sannolikt på bakhjulen eftersom AC Schnitzer inte nämner någonting om xDrive (finns ju som bekant en xDrive-fyrhjulsdriven version av M235i). När fäste finns avverkas 0-100 km/h på 3,9 sekunder, 0,6 sekunder snabbare än M2 Coupé med manuell låda och 0,4 sekunder snabbare om M2:an är utrustad med dubbelkopplingslåda. Det är dessutom några tiondelar snabbare än M4 Coupé oavsett om den är manuellt eller automatiskt växlad.
Det är dock inte motorn som är utbytt, mycket annat kommer även det från M4:an. Exempelvis hjulaxlarna är hämtade från M-storebrorsan och fjädringen är av Clubsport-typ samt ställbar. Mycket extra kolfiber har tagit plats och bodykitet är i sedvanlig AC Schnitzer-stil ganska grovt, dock utan att vara för vulgärt. Eller vad tycker du?
Bakom 20-tumshjulen, som fram mäter 285 millimeter på bredden, gömmer sig kolfiberkeramiska bromsskivor.
Du som nu går och gnuggar händerna och börjar kika i plånboken bör genast hejda dig. AC Schnitzer påpekar att bilen är en strikt, osäljbar konceptbil som fungerar som plattform för uppvisandes av företagets produktutvecklingen. Men om den skulle vara möjlig att köpa nämner de en prislapp motsvarande knappt 1,4 miljoner kronor. Det är nästan tre gånger mer än vad en BMW M2 Coupé kostar, dock utan att vara tre gånger snabbare.
Vill du se AC Schnitzer ACL2 i verkligheten får du bege dig ner till bilsalongen i Genève nästa vecka.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se