BMW M3 fyller 30 år – här är jubileumsmodellen
BMW M3 ”30 Jahre M3” är en specialversion i begränsad upplaga som lyfter fram att det har passerat 30 år sedan första M3-generationen debuterade.
Audi RS4, Mercedes C 63 AMG (numera Mercedes-AMG C 63), Volvo S60 Polestar och några till. Alla har de egentligen en bil att tacka för att de existerar, nämligen BMW M3. Den har i sin tur faktiskt Mercedes 190E 2,3-16 att tacka, men M3 anses vara något av stil- och klassbildaren.
I sommar är det 30 år sedan generation E30 av 3-serie blev just M3, sedan dess har ytterligare fyra generationer sett dagens ljus. Senaste generationen, F80, kom 2014 och för att markera modellens tre årtionden i livet släpper BMW specialmodellen M3 ”30 Jahre M3” i en begränsad upplaga om 500 exemplar.
MISSA INTE: Provkörning av BMW M3 E30
BMW M3 ”30 Jahre M3” är lackerad i kulören Macau Blau metallic, en färg som introducerades till just M3 E30 som en specialfärg. Specialmodellen innehåller även en hel del godsaker så som de 450 hästkrafter (M3 har 431 hk som standard) som M3 med Competition-paket bjuder på, adaptivt M-chassi som anpassats för modellen, aktiv M-differential och modifierat DSC-stabiliseringsprogram.
Fälgarna (666M) mäter 20 tum och är skodda med 265/30-däck fram samt 285/30-däck bak.
Förändringarna i motor och chassi påverkar prestandan, bland annat 0-100-tiden som nu går på 4,0 sekunder om bilen är utrustad med den sjustegade dubbelkopplingslådan. Det är en tiondels sekund snabbare än för vanliga M3 Sedan med samma låda. Med sexväxlad manuell låda går 0-100 km/h på 4,2 sekunder, även det en tiondels sekund snabbare än en vanlig, manuellt växlad M3 Sedan.
FILM: Historien om BMW M3 E30
Insidan av denna jubileumsmodell är utrustad med speciella M-skalstolar vars nackstöd har ”30 Jahre M3” broderat, säkerhetsbälten med de klassiska M-fägerna invävt. Instegslisterna tydliggör vilken bil man är på väg att kliva in i. Skulle man ändå missa det så finns det en plakett på kolfiberdekorlisten som skvallrar om vilken bil i serien om 500 man sitter i.
BMW M3 ”30 Jahre M3” marknadslanseras under sommaren. Någon svensk prislapp är ännu inte offentliggjord, men i hemlandet Tyskland kostar denna specialmodell 10 000 euro, motsvarande 92 732 kronor, mer än en M3 Sedan med Competition Package. Med andra ord från 80 290 euro för en manuellt växlad bil, eller som vi säger i Sverige – 744 545 kronor. Det är alltså det tyska priset.
Historien om BMW M3 och alla generationer
1986: E30 M3
Cirka ett halvår efter världspremiären av nya E30 M3 på Frankfurtsalongen 1985 fick motorpressen till slut tillfälle att testa den extrema ”super-3-serien” med sina svällande skämbreddare på Mugellobanan i Italien. Det var inte bara utseendet som var spektakulärt, den högvarviga 4-cylindriga sugmotorn på 2,3 liter och 200 hk i kombination med bilens lättviktskonstruktion som gjorde att E30 M3 vägde in på blott 1200 kg resulterade i en körmaskin som är svårslagen än idag. 1988 presenterades Evo-versionen med högre effekt, 220 hk, och högre toppfart, 243 km/h mot 235 km/h. 1990 lanserades den vassaste versionen av E30 M3 – BMW M3 Sport Evolution med omarbetat chassi, optimerad aerodynamik samt en 2,5-litersmotor på 238 hk. 600 exemplar byggdes.
1992: E36 M3
Till skillnad mot första generationen M3 var E36 M3 som lanserades 1992 inte ursprungligen tänkt och utvecklad som en tävlingsbil. Andra generationen M3 hade ett betydligt mer diskret yttre och under huven ruvade inte längre en fyra utan en rak sexcylindrig sugmotor på 2990 cm3 som utvecklade hela 286 hk och 320 Nm. Tack vare bland annat den innovativa kamaxelstyrningen VANOS slog motorn med sin specifika effekt på 97 hk/l resp. 108 Nm/l inte mindre än två världsrekord i kategorin stora sugmotorer. Ett distinkt karaktärsdrag på nya M3 var ytterbackspeglarnas dubbelstagsform, ett utvändigt kännetecken som alltjämt går igen i dagens M-modeller. 1994 utökades BMW M3-paletten till att omfatta en cabrioletvariant och för första gången erbjöds BMW M3 nu även i sedanutförande. 1995 genomgick E36 M3 en teknisk uppdatering där bl a motorn fick dubbel-VANOS och förstorades till 3201 cm3 vilket resulterade i en effekt på 321 hk. 0-100 km/h gick nu på 5,5 sekunder, en halv sekund snabbare än trelitersmodellen. 1996 blev BMW M3 världens första massproducerade modell att erbjuda automatiserad manuell växellåda. Den racinginspirerade sekventiella M-växellådan (SMG), som innebar att föraren bara behövde föra växelväljaren bakåt resp. framåt för att växla upp resp. ned, blev så pass populär att nästan vartannat exemplar av E36 M3 3.2 utrustades med SMG-växellåda.
2000: E46 M3
Tredje generationen BMW M3 hade återigen ett mer extrovert utseende än generation 2. Med motorhuvens power dome-bula, de breddade hjulhusen, den aerodynamiskt optimerade bakluckan med sin spoilerläpp och avgassystemets fyra avgaspipor gick det inte missta sig på de sportiga ambitionerna hos generation E46 M3 och dess avsevärt tuffare utstrålning. Motorn hade nu vuxit till 3246 cm3 vilket gav 343 hk och 365 Nm samt 0-100 km/h på 5,2 sek. 2001 lanserades cabrioletmodellen som med sin låga midjelinje gav ett ännu muskulösare intryck än sitt coupésyskon. Någon sedanmodell producerades aldrig. 2003 introducerades E46 M3 CSL, Coupé Sport Leicht, en lättviktsversion där vikten sänkts med 110 kg till 1385 kg vilket tillsammans med motorns effekt på 360 hk gav ett vikt-/effektförhållande på 3,85 kg/hk. 0-100 km/h gick nu på 4,9 sek, 0-200 km/h på blixtrande 16,8 sek. Viktoptimeringen innebar bland annat att ”onödig komfortutrustning” fick stryka på foten samt att ett tak i kolfiber monterades för att sänka både totalvikten och bilens tyngdpunkt. Dessutom optimerades CSL-modellens chassi, bromsar och styrning för att erbjuda den kanske mest ofiltrerade körupplevelsen hos någon modern BMW. En sann legend bland legender.
2007: E90/E92/E93 M3
M3 generation 4 frångick den så framgångsrika raka sexan som funnits i de två tidigare M3-generationerna och istället utrustades den med en nyutvecklad och högvarvig sug-V8 på 4 liter och 420 hk vid 8300 v/min. Accelerationstiden från 0 till 100 km/h tangerade E46 CSL-modellens, 4,9 sek. Trots de extra två cylindrarna vägde motorn bara 202 kg, 15 kg mindre än den utgående raka sexan. M GmbH:s intelligenta lättviktsfilosofi vidareutvecklades även i denna generation M3, exempelvis var kolfibertak nu standard i BMW M3 Coupé medan hjulupphängningarna nästan helt var tillverkade av aluminium. Hösten 2007 introducerades en sedanvariant och cirka ett halvår senare debuterade cabrioletversionen. 2010 presenterades E92 M3 GTS, en gatlegal vikt-, material och chassioptimerad specialversion i samma anda som E46 M3 CSL, med V8-motorn uppborrad till 4,4 liter och 450 hk tillverkad i 138 exemplar. 2011 lanserades en annan viktoptimerad specialversion, sedanen E90 M3 CRT (Carbon Racing Technology), som med drivlina från M3 GTS samt omfattande inslag av kolfiberkomponenter i kaross och interiör blev en slags 4-dörrars motsvarighet till coupémodellen M3 GTS. Tillverkad i 67 exemplar vilket gör M3 CRT än mer sällsynt än M3 GTS.
2014: F80 M3
För första gången presenterade M GmbH både sedan- och coupéversionen samtidigt. Denna generation markerade även starten på en distinktion mellan sedan- och coupéversion där sedanen enligt den nya nomenklaturen benämns M3 och coupéversionen M4. Den helt nyutvecklade sexcylindriga M TwinPower Turbo-motorn markerade även den ett paradigmskifte då det för första gången satt en turboladdad motor i en M3-modell. 431 hk och 550 Nm tillgängligt över ett brett varvtalsregister imponerade inte minst i jämförelse med utgående M3-modell då den nya motorn utvecklade nästan 40 procent högre vridmoment än föregångaren samtidigt som bränsleförbrukning och utsläpp hade minskats med cirka 25 procent. 0-100 km/h gick nu på blixtrande 4,1 sekunder med 7-stegad M DKG-växellåda. Utöver prestanda och fartresurser karaktäriseras denna generation av en utpräglad lättviktsfilosofi där viktoptimering spelat en betydande roll i utvecklingsarbetet. Viktminskningen med 80 kg jämfört med utgående modell är resultatet av ökat inslag av exotiska lättviktsmaterial som kolfiber, aluminium och magnesium. Våren 2016 introduceras specialversionen BMW M3 ”30 Jahre M3” i begränsad upplaga om 500 exemplar.
Observera att historien om M3 är skriven av BMW.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se