110401-bmw m3 pickup Foto: This image is copyright free for editorial use. (c

BMW M3 Pickup – lastvillig racer

BMW släpper i dag de officiella bilderna och informationen om den fjärde modellvarianten av M3, nämligen M3 Pickup. Den gör inte enbart över 300 km/h utan kan också frakta 450 kilo bagage på ett rejält och stryktåligt flak.

BMW:s M-avdelning har haft skoj de senaste månaderna. Speciellt eftersom de lyckats gäcka en lång rad M-fantaster runt om i världen genom att köra det senaste i M-väg på Nürburgrings nordslinga, som en del av bilens utveckling.

Det senaste i M-väg är alltså BMW M3 Pickup som är fjärde karossvarianten vid sidan om M3 Sedan, M3 Coupé och M3 Cabriolet. BMW skriver i sitt pressmaterial att bilen är världens snabbaste pickup tack vare 420 hästkrafter plockade ur V8:an under huven och toppfarten på över 300 km/h. Dock kan de inte ännu visa oss någon tid för ett varv runt Nordslingan, men snabbt går det.

Viktmässigt ligger denna pickup 50 kilo under cabrioletversionens tjänstevikt på 1 885 kilo. Men eftersom pickup-modellen har en targalösning med avtagbart tak över sittbrunnen kan man sänka vikten med ytterligare 20 kilo.

Det stora lastflaket, som har omöjliggjort ett baksäte likt i M3-syskonen, är klätt i kraftig durkplåt som tål tuffa tag. Total lastkapacitet uppgår till 450 kilo (vilket är mindre än för övriga M3-versioner) och bak på flaket får man plats med hela 20 golfbagar. Så många går det inte ens in i BMW M5 Touring.

Än mer läckert är att M3 Pickup har dragkrok, vilket är första gången någonsin på en M-bil.

Tyvärr finns det ett krux med BMW M3 Pickup. Den bil du ser här på bilderna är den enda du någonsin kommer att få se eftersom det inte ska byggas några fler exemplar. Att bilen presenteras en dag som denna får väl näst intill klassa den som ett aprilskämt, trots att den är hur verklig som helst.

Årets dyraste aprilskämt skulle man förmodligen kunna utse M3 Pickup till.

Test och provkörningar