Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Enes Kucevic / BMW

BMW M3 Touring officiell – snabbaste kombin på Ringen

Nu får Audi RS4 Avant och Mercedes-AMG C 63 Kombi äntligen konkurrens. För första gången i modellens historia lanseras BMW M3 nu i Touring-utförande, och den är självklart snabbast runt Nürburgring.

Entusiasterna har länge undrat varför, men BMW har vägrat att bygga en kombiversion av M3. Ända sedan 1986 då första generationen M3 lanserades har det aldrig byggts någon officiell M3 Touring, trots att de värsta konkurrenterna Audi RS4 och Mercedes-AMG C 63 båda har funnits med kombikaross. Men nu kommer den! BMW M3 Touring kommer att premiärvisas på Goodwood Festival of Speed som börjar i morgon den 23 juni och sätts i produktion i november, jämte M3 Sedan i BMW:s München-fabrik.

BMW har förstås redan hunnit köra M3 Touring på Nürburgrings nordslinga, på tiden 7 minuter och 35 sekunder, vilket gör den till den snabbaste kombin någonsin (se varvet på film nedan). Hur länge M3 Touring kommer att få behålla sitt rekord är dock högst osäkert. Mercedes har en ny AMG-version av C-klass på gång som väntas bli en hybrid med mer effekt än någonsin.

BMW M3 med takrails för första gången...
BMW M3 med takrails för första gången...
BMW M3 med takrails för första gången...
... för tidigare har BMW endast tagit fram prototyper av M3 Touring.
... för tidigare har BMW endast tagit fram prototyper av M3 Touring.
... för tidigare har BMW endast tagit fram prototyper av M3 Touring.
1 AV 7
BMW M3 med takrails för första gången...
Foto: Enes Kucevic / BMW
2 AV 7
... för tidigare har BMW endast tagit fram prototyper av M3 Touring.
Foto: Enes Kucevic / BMW
3 AV 7
Foto: Enes Kucevic / BMW
4 AV 7
Foto: Enes Kucevic / BMW
5 AV 7
Foto: Enes Kucevic / BMW
6 AV 7
Foto: Enes Kucevic / BMW
7 AV 7
Foto: Enes Kucevic / BMW

M3 Touring kommer inledningsvis endast att säljas med fyrhjulsdrift, automatlåda och i det starkaste Competition-utförandet. Det gör att modellnamnet blir långt: BMW M3 Competition Touring xDrive, och att den blir snabb. När alla 510 hästkrafter och 650 newtonmeter släpps fria från den sexcylindriga motorn, via den åttaväxlade automatlådan och ut till alla fyra hjul går 0–100 km/h på 3,6 sekunder. Det är bara en tiondel långsammare än M3 Competition xDrive Sedan.

Den som inte vill ha sin M3 Touring fyrhjulsdriven kan göra precis som i M3 och M4: Ställ drivlinan i 2WD-läge och stäng av antisladdsystemet. Då blir den bakhjulsdriven.

Taket och den avslutande spoilern är svart i standardutförande.
Taket och den avslutande spoilern är svart i standardutförande.
Taket och den avslutande spoilern är svart i standardutförande.
Fäll alla tre baksätesryggar och du kan lasta 1 510 liter bagage.
Fäll alla tre baksätesryggar och du kan lasta 1 510 liter bagage.
Fäll alla tre baksätesryggar och du kan lasta 1 510 liter bagage.
1 AV 2
Taket och den avslutande spoilern är svart i standardutförande.
Foto: Enes Kucevic / BMW
2 AV 2
Fäll alla tre baksätesryggar och du kan lasta 1 510 liter bagage.
Foto: Enes Kucevic / BMW

M3 Touring sväljer lika mycket bagage som en vanlig 3-serie Touring, det vill säga 500–1 510 VDA-liter och baksätesryggarna kan fällas i tre delar. Elbaklucka och bakruta som kan öppnas separat ingår i standardutrustningen. I standardutförande är taket och takrailsen alltid svart, oavsett vilken färg karossen har. Som tillval går det att få taket i karossens färg.

https://youtu.be/i6F5cp79e6Y

M3 Touring kommer främst att säljas på utvalda marknader i Europa och Australien medan till exempel den nordamerikanska marknaden går lottlös. När det blir möjligt att beställa en i Sverige, och vad den kostar, är ännu inte känt.