BMW M4 Cabriolet officiell – snabb som en sommarflirt
Vissa tänker sig ett mysigt hus på landet en vacker sommardag. Andra tänker sig en snabb öppen bil på slingriga vägar i solnedgången. Är du lagd åt sistnämnda hållet kan detta vara bilen för dig – BMW M4 Cabriolet med 431 hästar som sätter rejält med fart.
I december förra året kom då äntligen nya BMW M3 Sedan och M4 Coupé (som ersatte gamla M3 Coupé). Nu är det dags för sommarvarianten av sistnämnda, nämligen M4 Cabriolet som BMW i dag visar upp för första gången (i samma veva som vi fick in dagsfärska spionbilder på bilen med taket nedfällt).
Precis som tidigare generation, alltså M3 Cabriolet, är det fällbart plåttak som gäller. Taket är uppdelat i tre sektioner för smidig fällning. 20 sekunder tar det att förvandla himlen till tak och manövern kan göras i hastigheter upp till 18 km/h.
Taket på M4 Cabriolet är i metall, inte i kolfiberförstärkt plast som i M3 Sedan och M4 Coupé. Därmed lär cabrioletversionen ha något högre tyngdpunkt än sina syskon, åtminstone när taket är uppfällt.
BMW har jobbat extra med ljudisoleringen i takkonstruktionen och säger att ljudnivån från vindbrus har reducerats med två decibel jämfört med föregångaren. Men att mäta sig till något är en sak, vad som upplevs är en annan. Framtida test och provkörningar får avgöra om skillnaden märks.
Med nya M3 och M4 har BMW lagt extra fokus vid vikten. Med hjälp av aluminiumkonstruktioner och gott om kolfiberinblandning har onödiga kilon försvunnit och effektuppskruvandet har inte behövt vara tongivande för att göra bilarna snabbare än föregångarna. Detta gäller även för M4 Cabriolet som har blivit omkring 60 kilo lättare än föregångaren M3 Cabriolet. M4 Cabriolet har en tjänstevikt på 1825 kilo vilket är betydligt mer än M4 Coupé som väger in på endast 1572 kilo.
Trots extravikten är prestandan inte tokig. 0-100 km/h går på 4,4 sekunder med sjustegade dubbelkopplingslådan M DKG Drivelogic (som ökar vikten med 40 kilo). Det är tre tiondelar långsammare än för både M3 Sedan och M4 Coupé med samma låda. Men det är också hela 0,7 sekunder snabbare än vad gamla M3 Cabriolet fixade när den var utrustad med dubbelkopplingslåda. Med manuell sexväxlad låda går 0-100 km/h på 4,6 sekunder vilket kan jämföras med föregångarens 5,3 sekunder.
Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. BMW nämner inget M Driver’s Package till M4 Cabriolet. Om ett sådant finns så ökar toppfarten till 280 km/h.
Motorn i M4 Cabriolet är så klart densamma som i M3 Sedan och M4 Coupé, det vill säga en rak sexa på 3,0 liter med TwinPower-turboladdning. Gamla M3 Cabriolet hade som bekant en sug-V8 på 420 hästkrafter och 400 newtonmeter.
Treliterssexan lämnar ifrån sig 431 hästkrafter mellan 5500 och 7200 r/min samt 550 newtonmeter mellan 1850 och 5500 r/min. Som vi ser är det inte effekten utan vridet som har ökat avsevärt jämfört med den tidigare modellen.
Motorn är Euro 6-certifierad och drar 0,91 liter per mil vid blandad körning enligt EU-körcykeln om bilen är utrustad med manuell låda. För M3 Sedan och M4 Coupé är motsvarande siffra 0,88 liter per mil, så det kostar lite extra per mil att åka öppet.
När M4 Cabriolet är utrustad med dubbelkopplingslåda sjunker förbrukningen till 0,87 liter per mil. De två andra modellversionerna, M3 Sedan och M4 Coupé, nöjer sig med 0,83 liter per mil.
I koldioxid räknat blir utsläppen 213 gram per kilometer för en manuellt växlad bil och 203 gram för en dubbelkopplad. Cirka tio gram mer än för de båda andra.
Jämfört med gamla M3 Cabriolet är M4 Cabriolet en riktig snåljåp. Den öppna M3:an ville ha så mycket som 1,27 (1,15) liter bensin per mil och släppte ut 297 (269) gram per kilometer. Siffrorna inom parentes är för dubbelkopplingslåda.
Vill du fördjupa dig i tekniken hos BMW M4 Cabriolet gör du bäst i att läsa vidare om nya M3 Sedan och M4 Coupé som bjuder på samma saker, exempelvis den standardmonterade aktiva differentialbromsen, tillägget aktiv M-fjädring, viktbesparingsmetoder och mycket annat.
För att dyka ännu djupare i M4 Cabriolet hänvisar vi dig till BMW:s pressmeddelande som är på engelska och i PDF-format.
BMW nämner ingenting om lanseringsdatum i nuläget, men vi håller tummarna hårt för att det blir lagom till sommaren. Svenska priser återkommer vi med så fort vi kan.
Själva världspremiären där bilen avtäcks sker i New York om knappt två veckor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se