1 AV 2
Foto: BMW AG
2 AV 2
Foto: BMW AG

BMW M4 CSL här med extra effekt och låg vikt

BMW har till slut dammat av klassiska sportbeteckningen CSL och låter den nu pryda M4 som därmed blir snabb som aldrig förr. 40 extra hästkrafter och 100 kilo lättare.

Coupé Sport Leichtbau stod CSL-beteckningen för när den introducerades i början av 1970-talet på ikonen BMW 3.0 CSL som togs fram tillsammans med Alpina, ett företag som BMW nyligen förvärvat. Modellen var en lättviktsversion av BMW 3.0 CS.
De tre bokstäverna försvann därefter mer eller mindre ur BMW:s vokabulär, men gjorde comeback 30 år senare när M3 CSL dök upp som lättviktsversion av vanlig M3 Coupé. Det är snart 20 år sedan och de nästan mytiska bokstäverna har på senare år efterfrågats i allt högre utsträckning, dock utan att BMW har gjort något åt det. Men nu har den München-baserade biltillverkaren valt att åter lyfta fram C, S och L och låta dem pryda ännu en modellversion – M4 CSL. BMW har ändrat vad bokstäverna står för, om än inte med mycket men ändock. CSL står i dag för Competition Sport Leichtbau. Som vi ser har ordet coupé har fått ge vika för competition. På engelska står bokstäverna för Competition Sport Leightweight, vilket på svenska blir Tävling Sport Lättvikt.

Nog om bokstäverna. BMW M4 CSL slår M4 Competition Coupé på fingrarna, ganska rejält faktiskt. Den raka treliterssexan har skruvats upp med ytterligare 40 hästkrafter och levererar totalt 550 hästkrafter. Maxvridet ligger kvar på 650 newtonmeter.
Bland annat har laddtrycket i turboaggregaten ökat från 1,7 till 2,1 bar.
Kraften från motorn når bakhjulen via en åttastegad M Steptronic-automatlåda med Drivelogic.
0-100 km/h går på 3,7 sekunder, två tiondelar snabbare än M4 Competition. 0-200 km/h går på på 10,7 sekunder. Toppfarten är 307 km/h vilket gör M4 CSL till snabbaste serietillverkade M-bilen någonsin.

1 AV 5
Grillen är fortfarande en vattendelare.
Foto: BMW AG
2 AV 5
Baklucka i CFRP, det vill säga kolfiberarmerad plast.
Foto: BMW AG
3 AV 5
Taket är också i CFRP.
Foto: BMW AG
4 AV 5
Foto: BMW AG
5 AV 5
Foto: BMW AG

Chassit har även det setts över och lånar en del detaljer från tävlingsbilen M4 GT3, men det är främst minskningen av vikten som sticker ut. Cirka 100 kilo lättare än M4 Competition är M4 CSL. Bantningen har åstadkommits genom att tak, motorhuv, baklucka samt mittkonsolen är tillverkade i kolfiberarmerad plast (minus 11 kilo), men också genom lättviktsskalstolar har tagit plats (minus 24 kilo) samtidigt som baksätet har försvunnit (minus 21 kilo). Dessutom har kolfiberkeramiska bromsar och lättviktsfälgar bidragit med ytterligare minskning (minus 21 kilo) samt minskad andel ljudisolering, som dessutom är av lättviktstyp (minus 15 kilo). Avgassystemet i titan sparar inte bara vikt utan bidrar även till ett ljud som beskrivs som racerbilsinspirerat.

1 AV 4
Röd markering på ratten klockan 12.
Foto: BMW AG
2 AV 4
Skalstolar för bättre grepp och lägre vikt.
Foto: BMW AG
3 AV 4
CSL står inte för Cool, Snabb och Läcker utan Competition, Sport och Lättvikt.
Foto: BMW AG
4 AV 4
Rejält uppstyvat.
Foto: BMW AG

BMW M4 CSL är framtagen för att markera att BMW M GmbH, det vill säga företagets prestandabilsavdelning, fyller 50 år i år. Den officiella avtäckningen sker på bilutställningen Concorso d'Eleganza Villa d'Este vid Comosjön i Italien som äger rum kommande helg (20-22 maj).

Tillverkningen i BMW:s fabrik i tyska Dingolfing inleds i juli i år. Där ska endast tusen exemplar av M4 CSL byggas. I Sverige börjar priset för denna speciella modellversion på 1 775 000 kronor.