BMW M4 GTS officiell med 500 hästkrafter
Precis som förra generationen BMW M3 blev GTS-version har nuvarande M4 GTS-förvandlats. Det innebär bland annat sänkt vikt och fler hästkrafter, hela 69 extra faktiskt, och det tack vare vatten.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Riktigt samma viktbantning som förra M3 E90 genomgick vid GTS-förvandlingen har M4 Coupé inte genomlidit. I M4 Coupés förvandling har ”bara” 27 kilo skalats bort (M3 E90 tappade 165 kilo), mycket på grund av att M4 Coupé redan är bantad. Däremot är effektökningen betydligt större, BMW M4 GTS har 500 hästkrafter plockade ur den 3,0 liter stora och turboförsedda raka sexan. Det är 69 hästkrafter mer än i vanliga M4 Coupé. M3 GTS av föregående generation fick ”bara” 30 extra hästkrafter och landade på 450 totalt.
Även maxvridet har förskjutits uppåt på skalan, från original-M4:ans 550 till 600 newtonmeter i M4 GTS.
De förhöjda siffrorna för effekt och vridmoment har inte kommit till på något konventionellt vis. BMW M4 GTS har nämligen det innovativa vatteninsprutningssystem som redan presenterats i årets MotoGP-säkerhetsbil och som sägs bli standard i nästa generation M3 och M4.
Vatten sprutas under högt tryck in i insuget för att kyla förbränningsluften, vilket gör själva förbränningsprocessen effektivare. I och med lägre temperatur på förbränningsluften ökar syrehalten i förbränningskammaren vilket leder till högre tryck och därmed också högre effekt. Dessutom är den lägre förbränningstemperaturen skonsam för motorn.
Effektstegringen i kombination med den lägre vikten innebär förbättrad prestanda. 0-100 km/h går på 3,8 sekunder, en sänkning med 0,3 sekunder jämfört med M4 Coupé med M DKG-dubbelkopplingslådan (standard på M4 GTS). Toppfarten ligger på 305 km/h.
Trots mer effekt ligger förbrukningen på samma nivå som vanliga M4 Coupé, det vill säga 0,83 liter per mil vilket motsvarar 194 gram koldioxid per kilometer. Vatteninsprutningen är en delförklaring till att förbrukningen inte har ökat.
M4 GTS utmärker sig på fler sätt än extra hästar och vatten som sprutas in i motorn. På utsidan skiljer sig GTS-modellen från vanliga M4 Coupé med bland annat CFRP*-tillverkad frontsplitter (justerbar) och huv, tak samt baklucka i samma material. Bakvingen i kolfiber, även den är justerbar, vilar på CNC**-utskurna fästen i aluminium.
Diffusorn bak i kolfiber skiljer sig utseendemässigt från den som sitter på M4 Coupé. Avgassystemet är i titan och strålkastarna är av LED-typ. Sist men inte minst är bakljusen utformade med hjälp av OLED-teknik, det är första gången som tekniken används på en produktionsbil. Hur BMW:s OLED-bakljus fungerar kan du se här.
M4 GTS är dessutom raceutrustad med kolfiberkeramiska bromsskivor som effektivt får stopp på bilen, även vid långvarig hård körning, samt M GmbH:s trestegsvariant på coilover-fjäderben. Sistnämnda är justerbara efter tycke och smak.
Sittandes i läder- och Alcanta-klädda kolfiberstolarna fram känner man igen sig från M4 Coupé, men GTS-versionen har fått extra Alcantara-beklädda ytor, GTS-märkning och tävlingsbilsinspirerade stroppar som ersätter dörrhandtagen på insidan. I baksätet känner man inte alls igen sig eftersom det inte finns något baksäte, allt för att spara vikt. Utrymmet bakom framstolarna kan fyllas om man gör pakettillvalet Clubsport Package. Då fylls utrymmet med en orangemålad störtbur samtidigt som bilen utrustas med brandsläckare och sexpunktsbälten. Plötsligt är bilen redo för race på banan.
M4 GTS uppges ha tagit sig varvet runt Nürburgrings nordslinga på 7 minuter och 28 sekunder. Det är hela 24 sekunder snabbare än vanliga M4 Coupé och även snabbare än 510 hästkrafter starka Alfa Romeo Giulia Quadrofoglio som fixade varvet på 7 minuter och 39 sekunder.
700 exemplar av BMW M4 GTS ska byggas. Vad det kostar att få äga ett exemplar är i dagsläget okänt.
* CFRP står för kolfiberförstärkt plats.
** CNC står för Computer Numerical Control, ett datorstyrt system som kontrollerar verkstadsmaskiner i tillverkningsindustrin.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se