BMW M5 ”30 Jahre M5” officiell – bilder och fakta
Nu är den officiell – jubileumsversionen av senaste generationen BMW M5 som markerar 30 år med modellen som satt den bayerska tillverkaren på kartan. ”30 Jahre M5” bjuder på mycket gott, bland annat extra hästkrafter och en riktigt bra 0-100-tid.
BMW M5, prestandasedanernas prestandasedan, fyller 30 år och BMW passar på att uppmärksamma födelsedagsbarnet med en specialversion vid namn Special Edition ”30 Jahre M5”. På svenska blir det, löst översatt, 30 år med M5.
Första M5:an föregicks av M535i 1984 (fanns även som E12 redan 1979) för att sedan sommaren 1985 bli en äkta M5 från BMW M GmbH. Ur den raka 3,5-literssexan plockade man ut 286 hästkrafter och 340 newtonmeter, till skillnad från motorn i M535i som hade cylindervolym på 3,4 liter och effektuttag på mellan 185 och 218 hästkrafter beroende på katalysator eller inte.
Mycket effekt på den tiden, men inte långt ifrån standard i dag i en bil av den här storleken.
Senaste generationen BMW M5, generation F10, har 560 hästkrafter och 680 newtonmeter plockade ur en dubbelturbomatad V8. Vid den senaste uppdateringen introducerade BMW en paketuppgradering vid namn Competition Package som pumpar upp effekten till 575 hästkrafter vilket kapar en tiondel på tiden det tar att accelerera 0-100 km/h, det vill säga 4,3 sekunder.
Jubileumsversionen BMW M5 ”30 Jahre M5” bygger på vanliga M5 med Competition Package, men med hjälp av diverse förändringar i bilens programvara och högre laddtryck i turbopaketet har effekten kunnat höjas till 600 hästkrafter och maximala vridmomentet till 700 newtonmeter. Effekthöjningen påverkar 0-100-tiden, betydligt mer än vad vi gissade oss till i går när bilen läckte ut på nätet i förväg. 0-100 km/h avverkas nämligen på rappa 3,9 sekunder vilket är i paritet med både nya Audi RS6 Avant och nya Mercedes E 63 AMG, trots att BMW:n – till skillnad från de båda övriga – endast driver på bakhjulen (Mercedes i sina snabbaste utföranden).
3,9 sekunder tål också att jämföras (på ett annat sätt) med sina föregångare. Exempelvis gjorde första generationen M5 0-100 km/h på 6,5 sekunder och andra generationen, den som 1988 kom med 315 hästkrafter, på 6,2 sekunder. Dagens M5 i standardutförande gör 0-100 km/h på 4,3 sekunder. Med Competition Package kapas en tiondel.
Toppfarten ligger på som mest 305 km/h om M Driver’s Package har valts till, annars är toppfarten 250 km/h. Som jämförelse gjorde M5 generation ett 245 km/h.
Trots högre effekt i jubileumsversionen ligger förbrukningen vid blandad körning kvar på 0,99 liter per mil medan koldioxidutsläppet faktiskt har sänkts med ett gram till 231 gram per kilometer.
Men BMW M5 Special Edition ”30 Jahre M5” är inte bara mer muskler och snabbare accelerationssprintar. Den bjuder också på lite extra prylar och detaljer som skiljer den från en standard-M5. Först och främst är den, som tidigare nämnt, utrustad med Competition Package vilket innebär en rad fördelar, bland annat att chassit är sänkt tio millimeter. Dessutom har bilen den aktiva M-differentialbromsen, omkalibrerad Servotronic med mer direkt styrning och mer sportigt kalibrerad version av antisladdläget M Dynamic Mode.
Till utseendet skiljer sig jubileumsversionen från sina tamare syskon. Karossen är lackad i BMW Individual-färgen Frozen Dark Silver metallic som har en matt yta med skimrande effekt. Den grå kulören ackompanjeras av detaljer i svart krom – på grillens njurar med tillhörande sarg, gälarna på framskärmarna, dörrhandtagen och de fyra runda slutrören. Jubileums-M5:an rullar på tvåfärgade 20-tumsfälgar med sju ekrar vardera. Dessa är skodda med däck i dimensionerna 265/35 fram och 295/30 bak.
Vi ser också att det är guldfärgade bromsok som gömmer sig bakom fälgarna. Färgen avslöjar genast att det är kolfiberkeramiska bromsar på bilen.
Om du ändå skulle vara osäker på vad det är för grå M5 med svarta detaljer som står parkerad hos grannen i framtiden kan du försiktigt smyga fram och titta på gälarna. På dessa står det nämligen ”30 Jahre M5”.
När man väl kliver in i bilen råder det ingen tvekan om var det är för bil. Redan på dörrtrösklarna möts både förare och främre passagerare av ”30 Jahre M5”. Skulle man har blicken mer upprätt vid insteget påminn man om ”30 Jahre M5” via broderier på ryggstöden (även de bakre) samt en plakett på instrumentbrädan framför passageraren som säger – just det – ”30 Jahre M5”, men som också berättar vilket bil i ordningen du sitter i. Här upplyses man om att det är en exklusiv specialmodell som bara byggs i 300 exemplar.
De greppvänliga och elektriska M-stolarna är i svart läder och Alcantara. Antracitfärgad Alcantara hittar också på ratten, på mittkonsolen och på dörrsidorna.
Ljudsystemet i BMW M5 Special Edition ”30 Jahre M5” innehåller 16 högtalare. Kunderna har att välja mellan två olika system. Antingen Harman Kardons med uteffekt på 600 watt eller Bang & Olufsens på 1200 watt.
Vill du ha ett exemplar av de 300 bilar (30 bilar är öronmärkta för amerikanska kunder) som ska byggas får du skynda dig. BMW börjar ta in beställningar om bara tio dagar och bilarna lär gå åt snabbt. Produktionen påbörjas i juli och när kalendern är inne på november månad ska alla 300 exemplar vara färdigbyggda.
I skrivande stund hittar vi inga prisuppgifter som BMW har delat med sig. Men efter lite luskande har vi kommit fram till att BMW M5 Special Edition ”30 Jahre M5” i USA kommer att kosta 138275 dollar vilket kan jämföras med standard-M5:ans instegspris på 92900 dollar. Om motsvarande pristillägg skulle appliceras på M5:ans svenska pris innebär det att jubileumsmodellen kostar 1437000 kronor.
Hela BMW:s pressmeddelande på engelska kan du läsa här.
https://youtu.be/kyLlf1kUngI?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se