BMW M5 Edition 35 Jahre – exklusivitet i 350 exemplar
35 år har gått sedan BMW M5 gjorde världen lite snabbare. Det vill BMW uppmärksamma genom att släppa en jubileumsversion av dagens M5 Competition.
För fem år sedan presenterade BMW en specialare vid namn M5 Edition 30 Jahre. Då handlade det om förra M5-generationen som ville belysa att det var 30 år sedan E28 M5 gjorde entré med 286-hästars 3,5-literssexa under huven.
När prestandasedanen från München nu är inne på sin sjätte generation är det också 35 år sedan M5-eran påbörjades (se alla M5:or nedan) och det är dags för ännu en jubileumsutgåva. Föga överraskande har BMW gett modellen namnet M5 Edition 35 Jahre.
BMW M5 Edition 35 Jahre är baserad på M5 Competition, det vill säga den mer muskulösa varianten av F90 M5 som har en 4,4-liters V8 som trissats upp till 625 hästkrafter och 750 newtonmeter (vanliga M5 har 600 hk/750 Nm). 0-100 km/h går på 3,3 sekunder och toppfarten är 305 km/h.
Maskinellt är det alltså inget som gör att jubileumsbilen sticker ut i jämförelse med M5 Competition. I stället har krutet lagts på det estetiska som BMW Individual-gänget fick ansvara för. De lackerade karossen i den matta metallickulören Frozen Dark Grey II och smackade på en uppsättning grafitgrå 20-tumsfälgar som är unika för M5 Edition 35 Jahre. Bromsoken som kramar om de hålborrade kompositskivorna har fått ett lager blanksvart lack för att ackompanjera modellens övriga blanksvarta detaljer. Som tillval finns kolfiberkeramiska skivor, då blir oken guldfärgade.
På utsidan finns inga M5 Edition 35 Jahre-emblem, det gör det däremot på insidan, bland annat på instegslisterna och på mittkonsolen, närmare bestämt på mugghållarlocket, där man även ser vilken bil i serien det handlar om.
Interiört har BMW Individual-teamet valt en mörk profil med svart Merino-läder och beige sömmar, och kontrasterande aluminiumpaneler med guldanodiserad kolfiberstruktur.
Endast 350 exemplar ska byggas med start i september. 35 bilar är vigda för den amerikanska marknaden, 35 för den schweiziska. Hur många som är öronmärkta för exempelvis tyska och svenska marknaderna återstår att se. Något tyskt eller svenskt pris finns inte i nuläget, däremot ett schweiziskt. I det lilla alplandet kostar M5 Edition 35 Jahre från 1 527 000 kronor. Det är 82 000 kronor mer än vad en vanlig M5 Competition kostar i Schweiz. Det ska tilläggas att M5-priserna är ett par hundra lakan högre i Schweiz än i Sverige.
I juli börjar BMW ta emot beställningar.
BMW M5 genom tiderna
BMW M5 E28 1985-1987
E12-generationen fanns aldrig som M5, men M535i (även som E28 innan 1985) anses vara föregångare till M5. E28:ans M5-version hade en 3,5-liters rak sexa på 286 hästkrafter. 0-100 km/h på 6,5 sekunder och toppfart 245 km/h. Vikt 1 430 kg.
BMW M5 E34 1988-1995
Hade från början en 3,5-liters rak sexa på 315 hästkrafter som gjorde 0-100 km/h på 6,3 sekunder. Fick 1992, som år som Touring-versionen kom, en 3,8-litersmaskin på 340 hästkrafter. 0-100 på 5,9 sekunder (6,1 för Touring) och toppade 250 km/h. Vikt 1 650-1 750 kg. Pris i Sverige 1989: 495 000 kronor (690 000 kr för Touring 1993).
BMW M5 E39 1998-2003
Med denna generation lämnade BMW den raka sexan och satsade på en V8 på 4,9 liter som gav 400 hästkrafter. 0-100 km/h på 5,3 sekunder och toppfart 250 km/h. Vikt 1 795 kg. Pris i Sverige 1999: 670 000 kronor.
BMW M5 E60/E61 2005-2010
Även denna generation fanns som både sedan och kombi (Touring), sistnämnda kom 2007. Här satsade BMW på V10-maskin på 5,0 liter som pumpade ur sig 507 hästkrafter. 0-100 km/h på 4,7 sekunder (4,8 för Touring) och toppfart 250 km/h. Vikt 1 855-1 955 kg. Pris i Sverige 2005: 827 000 kronor (879 000 kr för Touring 2007).
BMW M5 F10 2011-2016
Med denna generation återgick BMW till V8:an. 4,4 liter och 560 hästkrafter i standardutförande. Från 2012 fanns Competition Package med 575 hästkrafter och från 2014 ”30 Jahre M5”-jubileumsversionen som hade 600 hästkrafter. 0-100 km/h på 4,3 sekunder (4,2 för Competition Package och 3,9 för ”30 Jahre M5”) och toppfart 250 km/h som kunna justeras upp till 305 km/h. Vikt 1 945 kg. Pris i Sverige 2012: 959 000 kronor.
BMW M5 F90 2017-
Nya generationen som ovanstående artikel handlar om. Återigen en V8 på 4,4 liter, denna gång med 600 hästkrafter redan i standardutförande. Stora nyheten med denna generation är fyrhjulsdrift. 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppfart på 250 km/h som kan höjas till 305 km/h. Vikt: 1 930 kg. Inget svenskt pris i skrivande stund.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se