BMW M5 facelift officiell
Tre veckor efter presentationen av 5-serie facelift är det nu dags för uppdaterade M5 och M5 Competition att kliva in i rampljuset. Uppdateringarna är främst visuella, men några tekniska förändringar har också tagit plats.
Vi vet redan vad BMW M5 bjuder på i fronten vid uppdateringen i och med en läckt bild som landade på Instagram. Nu får vi se resten av bilen då BMW har släppt rubb och stubb.
M5 – och M5 Competition – går av naturliga orsaker samma väg som övriga 5-serie. Det betyder ny front där njurarna som utgör grillen har fått ny design och numera ligger närmare varandra. I och med att de är svarta ser grillen ut att vara en enda stor enhet. På båda sidor om grillen har nydesignade strålkastare i ett rakare utförande tagit plats, samma som på vanliga 5-serie.
Stötfångaren är omgjord med lite annorlunda formgivning av luftintagen, varav de yttre har fått en mer framträdande roll.
Baken är sig lik, så när som på bakljusens nya grafik och något avvikande skulptering av stötfångaren.
Under huven sitter samma V8 på 4,4 liter som tidigare. I M5-utförande ger den 600 hästkrafter och 750 newtonmeter medan i M5 Competition-utförande är effektsiffran 625 hästkrafter men med bibehåller vridmomentsiffra. Samtliga är orörda, så är även tiderna för sprinten 0-100 km/h, nämligen 3,4 sekunder för M5 och 3,3 sekunder för M5 Competition. Toppfarten är elektroniskt strypt till 250 km/h men med M Driver’s Package kan den höjas till 305 km/h.
Kvar finns även den åttastegade Steptronic-automatlådan som överför kraften till M xDrive-fyrhjulsdrivningen som kan försättas i ett bakhjulsdrivet läge.
Chassimässigt är det M5 Competition (som ses på alla bilder) som har förändrats genom diverse justeringar, bland annat har stötdämparna från M8 Gran Coupé tagit plats. Dessa ska inte bara ge en högre grad av komfort utan också tillåta ännu bättre hantering av bilen vid körning ”på gränsen”.
Interiört är det ungefär som tidigare, men infotainmentskärmen har vuxit till 12,3 tum och på mittkonsolen har två nya knappar placerats, på samma sätt som det ser ut i M8. Med dessa ska det vara enklare att komma åt olika inställningar, exempelvis tillåter M Mode-knappen att växla mellan Road- och Sport-lägena.
Infotainmentsystemet har för övrigt också Android Auto-anpassats.
Marknadslanseringen av uppdaterade BMW M5 och M5 Competition äger rum i augusti men går redan nu att bygga ihop och beställa. I Sverige kostar M5 från 1 167 500 kronor medan M5 Competition kostar från ytterligare 88 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se