Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100712-bmw-m5-stopp
100712-bmw-m5-stopp
100712-bmw-m5-stopp
100712-bmw-m5-stopp

BMW M5 tackar för sig

Det har blivit dags att säga farväl till BMW M5 som vi känner den i dag. Efter fem år i produktion har BMW satt stopp för nuvarande M5 som blev den bästa hittills.

 Sedan produktionsstarten 2005 har BMW M GmbH hunnit tillverka och sälja 20 548 exemplar av BMW M5 E60. Det gör den till den mest framgångsrika M5-generationen hittills, trots att föregångaren fanns i produktion ett år längre. Två år efter att M5 i sedanutförande lanserades kom Touring-modellen och fartglada barnfamiljer världen över fick något nytt att sukta efter. Trots det bidrog M5 Touring knappt till försäljningen. Endast 1 025 exemplar av M5 Touring har sålts. Resterande 19 523 bilar har varit i sedanutförande.

Tyskland känns på förhand som det mest M5-täta landet, men icke. 8 800 bilar M5-bilar har gått till USA som därmed har stått för den största delen av M5-försäljningen. Långt bakom hamnar Storbritannien och Irland med 1 776 bilar och först därefter kommer Tyskland med 1 647 bilar. De tyska köparna var dock de som i högst utsträckning har köpt Touring-modellen.

Alla som har hängt med i motornyheterna under senare delen av 00-talet kan intyga att BMW M5 har satt stor prägel på det brokiga segment som utgörs av förhållandevis praktiska personbilar med mycket kraft under skalet. När M5 lanserades beskrevs den ofta som en Formel 1-bil i familjeformat, inte helt utan grund. I utvecklingen av den högvarviga V10-motorn hade BMW hämtat expertis från motorsporten och proppat bilen full av teknik som tidigare inte hade setts i en serieproducerad bil. Bortsett från den 507 hästar starka femlitersmotorn var den sjuväxlade SMG-lådan det stora numret. Lådan smällde i växlarna snabbare än någonsin och med funktionen Launc Control kunde M5 accelerera från 0-100 km/h på 4,7 sekunder.

Nu väntar vi på nya BMW M5.

Läs mer