BMW M6 Gran Coupé officiell – bilder och fakta
BMW 6-serie Gran Coupé har pumpat färdigt i gymmet och kommer nu ut som M6 Gran Coupé. 560 hästkrafter, 0-100 på 4,2 sekunder, kolfibertak och plats för fyra.
Bara ett par timmar efter att de första bilderna läckt ut på nätet valde BMW att presentera M6 Gran Coupé – prestandaversionen av 6-serie Gran Coupé – i sin helhet.
Precis som vi berättat om tidigare är det M5:ans (och M6:ans) dubbelturboförsedda V8-motorn på 560 hästkrafter och 680 newtonmeter som förser bilen med drivkraft. Toppfarten är på sedvanligt vis begränsad till 250 km/h, men bilen kan nå 305 km/h för den som plockar bort spärren (Driver’s package). 0-100 km/h går på 4,2 sekunder, alltså snabbare än vad vi tidigare trodde. Siffran är densamma som för M6 Coupé, det vill säga en tiondel lägre än för M5 och M6 Cabriolet.
Förbrukningen ligger på 0,99 liter per mil vid blandad körning. Det motsvarar 232 gram koldioxid per kilometer.
Dubbelkopplingslåda med sju växlar (M DCT, alternativt M DKG om man föredrar det tyska språket) är standard, liksom M-diffbroms över bakaxeln där drivningen sker. Launch Control låter de 20 tum höga hjulen få bättre fäste vid häftiga accelerationer och start/stopp-systemet sparar bränsle.
Taket på BMW M6 Gran Coupé är i kolfiberförstärkt plast vilket både sparar vikt och sänker bilens tyngdpunkt, något som är önskvärt vid aggressivare körning på till exempel bana.
M6 Gran Coupé är fyrsitsig och insteget till baksätet är enklare tack vare de två extra dörrarna gentemot coupéversionen. Dessutom är hjulbasen 11,3 centimeter längre än hos M6 Coupé vilket gör att benutrymmet är betydligt bättre för baksätespassagerarna.
För den som tänker på lastutrymme kan det vara bra att veta att 460 liter bagage får plats längst bak. Fäller man baksätesryggen (60/40-konfiguration) kan man trycka in upp till 1265 liter.
BMW berättar inte att bilen ska visas i Detroit nästa månad, men något annat vore otänkbart med tanke på dagens premiär. Så bered dig på att bli fullmatad med fakta i början av nästa år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se