BMW M6 nu lika stark som Bugatti Veyron
Gamla BMW M6 generation E63 lever vidare och har blivit starkare än någonsin. Med 1 001 hästkrafter är G-Power G6M Hurricane CS lika stark som världens snabbaste bil Bugatti Veyron.
Tyska trimfirman G-Power brukar inte fega när det kommer till hästkrafter, men nu har de överträffat sig själva med hästlängder.
Det hela började med att en kund från Förenade Arabemiraten hörde av sig till dem och frågade om de inte kunde fixa fram en BMW M6 Coupé av föregående generation (E63) med kaliber så grov att världen skulle slås med häpnad. Jo visst, svarade tyskarna och när de var klara med uppdraget stod G-Power G6M Hurricane CS färdig och förmodligen lär kunden vara lyrisk.
Original-V10:an på 5,0 liter och 507 hästkrafter har fått sällskap av dubbla kompressorer. Avgassystemet har bytts ut till ett sportdito med racekatalysatorer, allt i titan. Systemet mynnar ut i två grova (12 cm i diameter) ändrör centralt monterade längst bak.
Vidare har flertalet chassikomponenter bytts ut, bland annat har coilovers monterats och inställningen på dessa är vad G-Power kallar ”Nürburgring-läget”.
Utseendet på den bayerska prestandacoupén har också fått ett annat stuk tack vare ett bodykit i kollfiber med luftintag och luftutsläpp lite överallt längs med karossen. För att få mer tryck över de drivande bakhjulen har en stor bakvinge monterats, även den i kolfiber.
Hjulen har bytts ut till 21-tumsdoningar med 255 millimeter gummi fram och 295 millimeter bak. Bakom hjulen sitter kolfiberkeramiska bromsskivor som mäter maffiga 400 millimeter tvärs över.
Även insidan har setts över rejält och där är det läder, Alcantara och framför allt kolfiber för hela slanten. Sportstolarna som nästan ser ut som skalstolar sägs väga extremt lite tack vare den nätta utformningen och materialvalet (kolfiber alltså).
Effekt och prestanda då? Jo, det kommer vi till... nu.
G-Powers översyn har gett BMW:s omtyckta V10-maskin en effektknuff som heter duga. 507 hästkrafter har blivit 1 001. Siffran är alltså densamma som i Bugatti Veyron (innan den fick tillägget Super Sport och 1 200 hk), alltså världens snabbaste bil på sin tid. Maxvridet i BMW:s uppgår till 900 newtonmeter (Veyron hade 1 250 Nm). 520 newtonmeter har ursprungsbilen.
Hiskeliga siffror som väl lär sätta rejält med fart på den bayerska kärran? Både ja och nej. 0-100-tiden är lite av en besvikelse med tanke på effektökningen och eventuell viktminskning. 0-100 km/h går nämligen på 4,3 sekunder, endast tre tiondelar snabbare än M6 Coupé i orört utförande. Bugatti Veyron, som förvisso är fyrhjulsdriven, gör samma sprint på 2,5 sekunder (kan inte låta bli att jämföra med den med tanke på effektsiffran).
G-Power uppger att 0-200 km/h går på 9,0 sekunder (Veyron 7,3 s) och 0-300 km/h på 21,5 sekunder (Veyron 16,7 s).
Toppfarten behöver BMW:n inte skämmas över. Originalbilen har en spärr vid 250 km/h men efter G-Powers fix och trix toppar den 372 km/h (Veyron 407 km/h).
Så nästa gång du är i Förenade Arabemiraten och ser två njurar susa förbi i überhög fart behöver du inte undra vad det var du såg – det var nämligen en rik man i sin G-Power G6M Hurricane CS.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se