BMW M7 lär komma – dock inte X1 M och X3 M
BMW:s M-bilar har ökat kraftigt i antal de senaste åren och fler blir de sannolikt inom kort då det finns behov av en M7. En M6 Gran Coupé står också på agendan, liksom mer kolfiber i alla dess former.
När BMW:s M-division tog form för exakt 40 år sedan var det för att göra tävlingsbil av BMW 3.0 CS, nämligen lättviktsbygget 3.0 CSL. Första riktiga M-bilen för gatan är den numera eftertraktade M1-modellen. Det var i slutet på 1970-talet och därefter har det rullat på med M535i som var första M5:an och lite senare såg första M3:an dagens ljus. Länge var det bara M3 och M5 som utgjorde BMW:s M-program med de senaste åren har det förändrats då M6, X5 M, X6 M och senast 1-serie M Coupé har lanserats.
Trots 35 år på nacken har BMW aldrig låtit deras största modell – 7-serien – få ta del av extra muskler från M GmbH. De har inte riktigt sett att det behovet finns trots att Audi länge gjort en S8 av sin A8 och Mercedes har AMG-versioner av sin S-klass. Men nu verkar det bli förändring just vad gäller 7-serien.
Enligt BMW Nordamerikas vd Ludwig Willisch, tidigare chef på M GmbH i München, står en M7 näst på tur eftersom det efterfrågas på marknaden han representerar. Han får medhåll av sina kollegor som företräder BMW på den så expansiva Kina-marknaden.
Willisch, som har intervjuats av amerikanska The Detroit Bureau, säger också att sprillans nya BMW 6-serie Gran Coupé kommer att dyka upp som M6 Gran Coupé inom ett år.
På frågan om BMW har för avsikt att göra M-versioner av alla sina modeller svarar han nej. De mindre suvarna/crossovermodellerna X1 och X3 kommer inte att vara aktuella med bokstaven M i anslutning till modellbeteckningen. Men ett nej är inte alltid ett nej från BMW. Länge var det blankt nej till att X5 skulle bli M-bil men så plötsligt för tre år sedan på bilsalongen i New York presenterades både X5 M och X6 M och i dag finns det en stark efterfrågan på dessa båda högbyggda muskelknippen.
Ludwig Willisch berättade också att kolfiber tillhör BMW:s framtid i större utsträckning än i dag. Företaget lägger ned stora summor pengar på utvecklingen och framställningen av kolfiber för att göra det billigare och därmed mer tillgängligt. Han påpekar också att inte enbart M-bilarna ska vara kolfiberberikade, även de vanliga modellerna ända ned till 3-serien ska kunna dra nytta av lättviktsmaterialet.
Alla BMW M-bilar 1972-2012
Dessa är BMW M-bilarna som sett dagens ljus
I samband med vår artikel om BMW M7 var det flera BMW-fantaster som hörde av sig och berättade hur fel vi hade angående vilka BMW M-bilar som producerats mellan 1972 och 2012. Bland annat fick vi bakläxa för att vi inte tog med BMW 745i SA och BMW 850 CSi som M-bilar (se bildgalleriet nedan).
Nu har vi fått svar från Stefan Behr som är talesman för M GmbH nere i München om vilka BMW-bilar som verkligen är M-bilar. Han började med att berätta att det är enkelt att se vad som är en bil från BMW AG eller en bil från M GmbH. En bil från BMW AG har chassinummer som börjar på WBA, en bil från M GmbH har chassinummer som börjat på WBS.
Han poängterade att varken 745i SA eller 850 CSi är några M-bilar. Han tillade också att M535i inte heller är en M-bil, en bil som vi felaktigt hade med i vårt bildgalleri över alla M-bilar 1972-2012. Den är i stället något av en föregångare till M Performance-bilarna likt nyligen presenterade M135i.
Däremot är M635 CSi en M-bil enligt M GmbH.
Eftersom det är så många om budet om vilka modeller som verkligen är M-bilar, det finns även felaktigheter i stora delar av faktalitteraturen, tänkte vi att vi en gång för alla tar reda på hårdfakta via M GmbH som så klart har bäst koll på läget.
Med andra ord är följande modeller de enda M-bilarna genom tiderna:
• BMW M1 E26
• BMW M3 E30
• BMW M3 E36
• BMW M3 E46
• BMW M3 E90
• BMW M5 E28
• BMW M5 E34
• BMW M5 E39
• BMW M5 E60
• BMW M5 F10
• BMW M635 CSi E24
• BMW M6 E63
• BMW M6 F12
• BMW Z3 M
• BMW Z4 M E85
• BMW 1-serie M Coupé E82
• BMW X5 M E70
• BMW X6 M E71
Notera att det finns fler E- och F-koder än de ovan då vissa av modellerna finns i flera karossvarianter.
Tack Michael De Geer på BMW Sverige för kontakten med M GmbH.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se