BMW M8 avslöjad
Det är inte dags för BMW M8 än, men via ett forum på nätet har de första avslöjande bilderna kommit ut för allmän beskådan.
För bara några veckor sedan skeppade BMW ut nya bilder på M8 i maskerat utförande. Samtidigt levererade de lite information så som att modellen får över 600 hästkrafter (Competition-varianten ryktas få över 650 hästkrafter) och att M xDrive-fyrhjulsdriftssystemet har kalibrerats om för att passa M8:an bättre än om de bara hade plockat systemet rakt av från M5.
Mycket mer än så har BMW inte bjudit på och förmodligen tiger de om bilens specifikationer och bilder fram till dagen för avtäckning. Om avtäckningen sker på bilsalongen i Detroit i januari eller i Genève i mars återstår att se.
Själva avtäckningsmomentet kommer dock inte att vara lika spännande som tänkt eftersom det nu har poppat upp bilder på en omaskerad M8. Det är en användare på germancarforum.com som publicerat dem.
På bilderna ser vi att det handlar om Competition-versionen, alltså den lite hårigare varianten av M8 som enligt obekräftade uppgifter ska ha över 650 hästkrafter.
I fronten ser vi fläskigare luftintag än vad M850i xDrive erbjuder, dessutom med kolfiberinlägg. Vi ser också att grillens njurar, precis som på M5, är helsvarta, inklusive ramen runt.
En annan detalj som syns tydligt är de längsgående vecken på framskärmarna som skvallrar om att de är utlagda för att täcka de bredare hjulen/den bredare spårvidden.
Ytterbackspeglarnas kåpor är svartlackerade, precis som på M5 Competition. En vanlig M5:a (och M8:a) har kåpor i samma färg som karossen.
Dörrtrösklarna är annorlunda och bakluckan har berikats med en hyfsat subtil kolfibervinge. Även bakskärmarna har skarpare veck än vad en M850i xDrive har, de är mer andra ord också breddade.
Bakre stötfångaren är ganska kraftigt omgjord och reflexglasen som övriga modellversioner av 8-serie har är bortplockade.
Diffusorn är betydligt grövre och kolfiberbelagd. Fyra runda puffror sticker ut på var sida, äkta vara som det ska vara på en bil av den här kalibern.
Framhjulen ser vi mäter 20 tum på höjden och är klädda med 275/35-däck. Bakom hjulen sitter hålborrade skivor av storlek större.
Interiört ser vi mer kolfiber, röd start/stopp-knapp och den röda M-knappen som är placerad ovanför vänster ratteker. Stolarna har en annan utformning än i M850i xDrive och det syns tydligt att greppet i sidled är betydligt bättre.
I våras visade BMW upp Concept M8 Gran Coupé på bilsalongen i Genève. M8 blir alltså inte bara en coupémodell, även en Gran Coupé kommer, så ock en cabriolet baserad på nyligen presenterade 8-serie Cabriolet.
LÄS MER: Provkörning av nya BMW M5
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se