Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

BMW M8 och M8 Competition Gran Coupé officiella

BMW:s nya 8-serie är nu fulländad när M8 Gran Coupé presenteras. I Competition-utförande är den direkt konkurrent till Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé.

BMW:s kanske snyggaste variant av nya 8-serie – Gran Coupé – blir nu M-snabb, fyra månader efter avtäckningen av de mer sansade modellversionerna. I dag presenteras nämligen BMW M8 Gran Coupé och M8 Competition Gran Coupé.

Motor och prestanda

BMW M8 Gran Coupé har precis som övriga M8-modeller en 4,4 liter stor V8 som med M TwinPower Turbo-teknik kommer upp i 600 hästkrafter och 750 newtonmeter. Maxeffekten finns vid 6 000 r/min och maxvridet mellan 1 800 och 5 600 r/min.

När den åttastegade M Steptronic-automatlådan slänger i växlarna optimalt vid gaspådrag, och de fyra drivande hjulen (M xDrive) har bra grepp, nås 100 km/h efter 3,3 sekunder, samma tid som för 23,1 centimeter kortare och 95 kilo lättare M8 Coupé. 0-200 km/h går på 11,2 sekunder, fyra tiondelar långsammare än coupén. Toppfarten är som vanligt begränsad till 250 km/h men kan via M Driver’s Package höjas till 305 km/h.

Mer motor och prestanda

Vill man vara värst, eller om man är svensk, är det M8 Competition Gran Coupé som gäller. BMW Sverige tar inte in M8 Gran Coupé till vårt avlånga land, endast Competition-versionen som bjuder på lite mer av det goda, inte minst prestandamässigt.

M8 Competition Gran Coupé har samma 4,4-litersmaskin under huven men med effekten uppskruvad till 625 hästkrafter. Maxvridet är detsamma, det vill säga 750 newtonmeter. Maxeffekten nås även här vid 6 000 r/min men maxvridet finns tillgängligt över ett lite bredare register – upp till 5 800 r/min i stället för 5 600.

BMW M8 Competition Gran Coupé når 100 km/h på 3,2 sekunder, samma siffra som för M8 Competition Coupé. 0-200 km/h avverkas på 11,0 sekunder, även här fyra tiondelar långsammare än för coupévarianten.

Sverige och prislapp

I Sverige kostar M8 Competition Gran Coupé från 1 637 000 kronor. Helt klart mycket pengar men bilen är utrustad men en hel del redan i grundutförandet, exempelvis laserstrålkastare, M-sportstolar och mycket annat. Priset är för övrigt 32 000 kronor mindre än för M8 Competition Coupé som är en mindre bil.

Världspremiär och lansering

Modellen har världspremiär på bilsalongen i Los Angeles nästa månad. Själva marknadslanseringen är planerad till april månad 2020.

Konkurrenter

Det kryllar inte att konkurrenter till BMW M8 Gran Coupé, men det finns åtminstone två som får ses som gjutna – Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé och Porsche Panamera.

AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé heter Mercedes värsting och har 639 hästkrafter, 14 fler än BMW M8 Competition Gran Coupé. Mercan är något kortare men aning tyngre och gör 0-100 km/h på samma tid som BMW:n, det vill säga 3,2 sekunder. Mercedes AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé kostar från 1 670 000 kronor.

Porsches värsting (utan elektrifiering) heter Panamera Turbo och bjuder på 550 hästkrafter och en 0-100-tid på 3,8 sekunder som kan bli 3,6 sekunder om Sport Chrono har valts till. Panamera finns i ett ännu starkare och snabbare utförande, då som laddhybrid. Panamera Turbo S E-Hybrid har hela 680 hästkrafter och gör 0-100 km/h på 3,4 sekunder. Panamera kostar från 1 550 000 kronor (laddhybriden från 1 850 000 kronor).