Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

BMW M8 officiell i fyra skepnader

Nya BMW 8-serie har nu M-förvandlats. M8 kommer både som coupé och cabriolet (och så småningom som Gran Coupé), både i ett mildare utförande samt i ett vassare Competition-utförande.

I mitten av juni 2018 presenterade BMW nya 8-serie som redan i standardutförande får anses vara en prestandabil av hög kaliber. M850i xDrive Coupé har en V8 på 4,4 liter som skickar 530 hästkrafter och 750 newtonmeter till samtliga hjul. 0-100 km/h går på 3,7 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Siffrorna räcker förmodligen till för de flestas behov när det gäller hurtigkörning (även den som väljer cabrioleten som gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder), men för att säkra upp kunderna som letar efter ännu spänstigare alternativ i klassen presenterar BMW nu M8 i både coupé- och cabrioletutförande.

Drivlinan i M8 känns igen från nya M5, det vill säga en V8 på 4,4 liter som med turboteknik utvecklar 600 hästkrafter och 750 newtonmeter. Maxeffekten i M8 nås lite högre upp i varvtalsregistret än i M5, nämligen mellan 6 000 och 7 200 r/min. Maxvridet ligger däremot inom samma spann – från 1 800 till 5 600 r/min.

Kraften når samtliga fyra hjul (M xDrive) via M Steptronic-lådan med Drivelogic. Vid fullt gaspådrag skickas M8 Coupe iväg till 100 km/h på 3,3 sekunder och M8 Cabriolet på 3,4 sekunder. 0-200 km/h tar 10,8 sekunder för coupén och 11,3 sekunder för cabrioleten. Toppfarten är begränsad till 250 km/h men med M Driver’s Package kan toppfartsspärren justeras upp till 305 km/h.

LÄS MER: Provkörning av BMW M5 M xDrive

M8-spekulanten har även ett Competition-alternativ att ta i beaktning vid val av modellversion. Båda M8 Coupé och M8 Cabriolet finns nämligen som M8 Competition Coupé och M8 Competition Cabriolet, precis som M5-spekulanten som kan kliva upp ett steg till M5 Competition. Det innebär att V8:ans effekt är förhöjd till 625 hästkrafter och nås vid 6 000 r/min medan maxvridet på 750 newtonmeter består men finns över ett bredare register, upp till 5 800 r/min.

I Competition-utförande gör coupén 0-100 km/h på 3,2 sekunder och cabrioleten på 3,3 sekunder. 0-200 km/h kapas med två tiondelar till 10,6 respektive 11,1 sekunder. Toppfarten för Competition-modellerna är fortfarande begränsad till 250 km/h, om man inte lägger till ovan nämnda paket, för då höjs den till 305 km/h.

Den icke-digitala världspremiären av BMW M8 äger rum på BMW Welt i München 25-27 juni. När modellen kan tänkas dyka upp hos BMW-handlarna är oklart, även priserna håller tyskarna inne på för tillfället.