BMW M8 officiell i fyra skepnader
Nya BMW 8-serie har nu M-förvandlats. M8 kommer både som coupé och cabriolet (och så småningom som Gran Coupé), både i ett mildare utförande samt i ett vassare Competition-utförande.
I mitten av juni 2018 presenterade BMW nya 8-serie som redan i standardutförande får anses vara en prestandabil av hög kaliber. M850i xDrive Coupé har en V8 på 4,4 liter som skickar 530 hästkrafter och 750 newtonmeter till samtliga hjul. 0-100 km/h går på 3,7 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Siffrorna räcker förmodligen till för de flestas behov när det gäller hurtigkörning (även den som väljer cabrioleten som gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder), men för att säkra upp kunderna som letar efter ännu spänstigare alternativ i klassen presenterar BMW nu M8 i både coupé- och cabrioletutförande.
Drivlinan i M8 känns igen från nya M5, det vill säga en V8 på 4,4 liter som med turboteknik utvecklar 600 hästkrafter och 750 newtonmeter. Maxeffekten i M8 nås lite högre upp i varvtalsregistret än i M5, nämligen mellan 6 000 och 7 200 r/min. Maxvridet ligger däremot inom samma spann – från 1 800 till 5 600 r/min.
Kraften når samtliga fyra hjul (M xDrive) via M Steptronic-lådan med Drivelogic. Vid fullt gaspådrag skickas M8 Coupe iväg till 100 km/h på 3,3 sekunder och M8 Cabriolet på 3,4 sekunder. 0-200 km/h tar 10,8 sekunder för coupén och 11,3 sekunder för cabrioleten. Toppfarten är begränsad till 250 km/h men med M Driver’s Package kan toppfartsspärren justeras upp till 305 km/h.
LÄS MER: Provkörning av BMW M5 M xDrive
M8-spekulanten har även ett Competition-alternativ att ta i beaktning vid val av modellversion. Båda M8 Coupé och M8 Cabriolet finns nämligen som M8 Competition Coupé och M8 Competition Cabriolet, precis som M5-spekulanten som kan kliva upp ett steg till M5 Competition. Det innebär att V8:ans effekt är förhöjd till 625 hästkrafter och nås vid 6 000 r/min medan maxvridet på 750 newtonmeter består men finns över ett bredare register, upp till 5 800 r/min.
I Competition-utförande gör coupén 0-100 km/h på 3,2 sekunder och cabrioleten på 3,3 sekunder. 0-200 km/h kapas med två tiondelar till 10,6 respektive 11,1 sekunder. Toppfarten för Competition-modellerna är fortfarande begränsad till 250 km/h, om man inte lägger till ovan nämnda paket, för då höjs den till 305 km/h.
Den icke-digitala världspremiären av BMW M8 äger rum på BMW Welt i München 25-27 juni. När modellen kan tänkas dyka upp hos BMW-handlarna är oklart, även priserna håller tyskarna inne på för tillfället.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se