BMW, Nissan, Skoda och Tesla fick högsta Euro NCAP-betyg
Europeiska krocktestinstitutet Euro NCAP presenterar i dag resultatet från deras senaste krocktestomgång som innefattar sex nya bilar –BMW 2-serie Active Tourer, Nissan Pulsar, Renault Megane, Skoda Fabia och Tesla Model S. Indien-byggda lågprisbilen Suzuki Celerio krocktestades också, men då vi misstänker att den aldrig blir aktuell i Sverige berättar vi endast kort att den lyckades få tre stjärnor av fem möjliga.
Renault Megane krocktestades för andra gången i år. Vid det tidigare Euro NCAP-krocktestet i somras fick Megane tre stjärnor. Ett för Renault extremt lågt betyg då den franska tillverkaren normalt ”samlar på femmor”. Anledningen till det låga betyget stavas till viss del att dagens Megane är en gammal konstruktion från 2008. Då fick modellen högsta betyg, fem stjärnor, men sedan dess har Euro NCAP tuffat till regelverket. En av stjärnorna som föll bort i krocktestet i somras berodde på att Meganes bilbältesvarning inte var tillfredsställande enligt Euro NCAP:s uppsatta regler. Renault har nu åtgärdat denna punkt och dagens Megane har därför belönats med fyra av fem möjliga stjärnor. Det den faller på rör främst barnskyddet och säkerhetssystemen. Vuxenskyddet är i paritet med övriga krocktestade bilar.
Du kan fördjupa dig i Meganes krocktestbetyg här.
Övriga fyra bilar i denna krocktestomgång – BMW 2-serie Active Tourer, Nissan Pulsar, Skoda Fabia och Tesla Model S – fick alla högsta stjärnbetyget, det vill säga fem stycken.
Så här ser poängfördelningen (100 är max) och totalbetygen (5 är max) ut för de sex modeller som ingick i senaste krocktestomgången. Klicka på bilmodellerna för att fördjupa dig i respektive bils krockskydd på Euro NCAP:s webbplats.
Filmer
Euro NCAP:s filmer från senaste krocktestomgången.
BMW 2-serie Active Tourer
Nissan Pulsar
Renault Megane
Skoda Fabia
Suzuki Celerio
Tesla Model S
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se