BMW och Mercedes utmanar Uber
Free Now. Så heter Mercedes och BMW:s gemensamma bildelningstjänst som nu på allvar börjar utmana Uber. Omsättningen för Free Now ska fördubblas nästa år och nå cirka 50 miljarder kronor.
Efter fler olika försök och lika många misslyckanden bestämde sig Mercedes och BMW att göra en gemensam satsning på en bildelningstjänst. Free Now väntas nå en omsättning på 25 miljarder under 2019 och den siffran ska dubblas under det kommande året.
Hälften av de 130 städer i Europa och Sydamerika där Free Now finns är lönsamma enligt ett uttalande från tjänstens vd Marc Berg.
Konkurrensen kommer främst från Uber och Lyft som båda kämpat med att nå lönsamhet. Olika regelverk runtom i världen gör det svårt att lansera en global tjänst och vissa säkerhetsproblem för tjänsterna har ökat på svårigheten.
Enligt affärssajten Bloomberg ska Uber omsätta cirka 130 miljarder i år och företaget värderas till närmare 500 miljarder. Det ser många som ett tecken på att bildelnings- och taxitjänster kommer att bli lönsamma i framtiden och att det nu handlar om att ta åt sig marknadsandelar.
För att höja säkerheten kräver Free Now att förarna som ansluter sig till tjänsten gör ett personligt besök och de kontrolleras också, till exempel för tidigare kriminalitet. Därmed hoppas Free Now slippa några av de lagliga problem som bland annat drabbat Uber i London.
Free Now undersöker om de även kan utveckla uthyrning till privatpersoner, mikromobilitet som till exempel elsparkcyklar, korttidsuthyrning och busstransporter. Förutom varumärket Free Now driver företaget tjänsterna Beat, Kapten och Hive. Den stora verksamheten ligger dock i taxitjänsten som utvecklades när Daimler köpte MyTaxi 2014. BMW klev in i Free Now tidigare i år.
Daimler och BMW har båda lovat att på varsin kant bidra med 10 miljarder kronor för att satsningen ska bli lönsam och hållbar. Det kan också bli tal om ytterligare företagsköp de kommande åren för att säkra fortsatt tillväxt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se