BMW och Toyota bygger Lexus LFA-efterträdare
Det var i juni 2012 som BMW och Toyota förklarade att de båda företagen ska bygga en sportbil tillsammans. Därefter har vi fått höra att det kan resultera i en sportbil baserad på GT 86 eller till och med en efterträdare till mytomspunna Supra.
Fortfarande vet vi inte vad samarbetet mynnar ut i, men från andra sidan jorden kan vi tack vare nya uppgifter vara någonting på spåren.
Enligt australiensiska Motoring kan sportbilssamarbetet mellan BMW och Toyota resultera i en efterträdare till Lexus LFA – en dyr supersportvagn med V10-motor som tog nästan ett decennium att utveckla, men som lades ned förra året. Australiensarna var nämligen nyligen på studiebesök hos Toyota i Japan och vid en visit på Toyotas testanläggning i skuggan av berget Fuji såg de en BMW i8 stående på en parkering. Motorings källa berättade då för dem att Toyota utförde kontroll av utsläppen samtidigt som uthålligheten testades hos i8:ans kolfiberram. Höjdarna inom respektive företag ska nämligen ha beslutat sig för en bil i LFA-kaliber men med en hybridtvist, något som inte minst Toyota är bra på. Australiensarna spekulerar lite vilt och tror att BMW:s dubbelturbo-V8 på 4,4 liter kan komma att kombineras med ett kraftfullt elmotorpaket.
Med tanke på testerna av kolfiberramen, som kan komma att plockas direkt från i8, blir det ett dyrt lättviktsbygge som partnerskapet siktar på, men pengamässigt ändå inte i närheten av LFA. Prislappen som nämns är motsvarande två miljoner kronor eller mer.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se