BMW sägs utveckla ny V8-motor
Allt är inte enbart koppar, spolar och celler. Kolvar, vevstakar och grenrör ingår också i framtiden. BMW uppges vara på gång med en ny åttacylindrig motor.
Det var ett bra tag sedan BMW senast utvecklade en ny V8-motor. För att vara mer exakt; 2008 lanserades N63-maskinen i samband med introduktionen av BMW X5 och X6 xDrive50i. Motorn, med twin turbo-teknik, var märkets första turboladdade V8. Den var även första motor att ha den så kallade ”Hot Vee”-layouten, det vill säga turboaggregaten monterade i vinkeln mellan cylinderbankarna. Det ger en kortare väg för avgaserna att färdas till turbons turbinhjul vilket ger snabbare respons.
N63-motorn, som finns i flera olika varianter, finns även i ett prestandautförande. Då benämns den S63 och även i detta fall finns det flera olika varianter. Först ut med S63:an var BMW X5 M och X6 M under 2010. Dagens BMW M5 har även S63-motorn under huven.
BMW:s V8:or har oftast en livslängd på cirka 8-10 år. Det börjar därmed bli dags för en ny generation V8, och just en sådan är, enligt BMW Blog, under utveckling, trots tidigare rykten om att N63/S63 är sista V8-generationen från München.
Enligt den BMW-fokuserade bloggen sägs nya motorn få beteckningen S68 och deras källor menar att motorvolymen kan bli mindre än dagens 4,4 liter medan ”Hot Vee”-layouten med turboaggregaten i mitten består. Motorn sägs också vara ”förberedd för framtiden”, med andra ord den elektrifierade framtiden. Nya V8:an kopplad samman med ett 48-volts mildhybridsystem, eller något kraftfullare, är förmodligen inte alls otroligt.
Att beteckningen sägs bli S68 får oss att tro att motorn är avsedd för BMW:s prestandabilar, helt enkelt M-bilar. Skulle motorn ha varit avsedd för mindre prestandaorienterade modeller hade beteckningen N68 nämnts (eller annan bokstav än S). Sannolikt är det så motsvarigheterna till dagens ”ordinära” BMW-bilar med V8 får raka sexor med elektrisk assistans i framtiden.
BMW Blog uppger att de har fått indikationer på att denna nya V8-motor ser dagens ljus under huven på M5 CS som har setts testas på Nürburgring under det senaste året. CS brukar betyda fler hästkrafter och lägre vikt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se