BMW satsar ännu mer på el – 5-serie och X1 får elmotor
Sju miljoner elektrifierade BMW-bilar på vägen och lite drygt 4,5 miljoner elbilar.
Det är BMW:s plan för de kommande tio åren.
BMW:s modeller 5-serie och X1 ska erbjudas som elbilar.
BMW har sett över sin strategi för de kommande tio åren. Och inte speciellt överraskande utökas satsningen på elektrifierade drivlinor. Anledningen är förstås EU:s allt tuffare krav på avgasrening där koldioxidutsläppen ska ner 37,5 procent senast 2030 jämfört med värdena 2021. Bilbranschen har precis anpassat sig till en sänkning av utsläppen med 40 procent under åren 2007 till 2021.
BEGAGNATTEST: BMW i3, Nissan Leaf och Renault Zoe
Elbilar, laddhybrider och hybrider är enligt BMW enda sättet att klara kraven. Nästa år ska BMW sälja elbilarna i3, Mini Cooper SE, iX3, iNext och i4. Årets lansering av suven iX3 ska markera starten på storsatsningen på elbilar. Senast 2023 ska BMW ha 25 elektrifierade modeller till försäljning där hälften är rena elbilar.
Enligt den delvis nylagda planen ska så BMW 5-serie och X1 presenteras med enbart. Därmed får de modellerna totalt fyra olika drivlinor: elbilar, laddhybrider samt bensin- och dieselmotorer i kombination med 48-Volts hybridsystem.
Förutom utsläppen arbetar BMW också med att minska klimatavtrycket från produktionen och planen är att reducera det med 80 procent per byggd bil.
TEST: BMW X5 mot Audi Q7 och Tesla Model X
Men det är inte bara eldrift som ska trycka ner BMW:s totala koldioxidutsläpp. I veckan kom också beskedet att suven X5 ska erbjudas med bränslecell. 2022 ska BMW börja bygga Hydrogen NEXT där Toyota levererar bränslecellerna. Till en början blir det en begränsad produktion men BMW ser bränsleceller som drivs med vätgas som en tänkbar framtida drivlina.
Mercedes byggde en bränscellsdrivlina till sin GLC men stoppade produktionen i april. Istället ska Mercedes utveckla tekniken tillsammans med AB Volvo för större lastbilar och skåpbilar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se