Foto: This image is copyright free for editorial use. (c

BMW skrotar M-växellåda

Det blir ingen manuell växellåda till nästa generation BMW M5 och M6, säger M-chefen Albert Biermann. Anledningen sägs vara dålig försäljning jämfört med dubbelkopplingslådorna.

I Europa har BMW M5 inte funnits med manuell växellåda sedan förrförra generationen E39. Problemet då var att kopplingarna gick som smör i solsken, åtminstone från lagerhyllan som hade ständig ruljans från BMW:s rödljusgasande kunder. Bekymret löstes i E60 som fick sekventiell låda, åtminstone i Europa. I USA har möjligheten att växla manuellt funnits efter tryck från den amerikanska marknaden, men till att nästa generations BMW M5/M6 går ur tiden gör dess manuella växellåda det också. 

 I dag kan kunderna välja mellan den sjustegade dubbelkopplingslådan som vi känner igen från svenska M5:or eller en kraftigt modifierad låda från 5-serie, ett alternativ som nu alltså verkar försvinna. Förra året hade mellan 15-20 procent av USA-sålda M5:or manuell växellåda. I år verkar det bli ungefär 15 procent och siffran sjunker stadigt.

 – Problemet är att ingen vill ha det i Europa eller någon annanstans heller. Teoretiskt sett är en manuell låda fortfarande billigare men det är väldigt låga volymer och vi måste förstärka allt i växellådan och hitta plats för växelspaken och en annan pedal så det blir inte billigare, säger Albert Biermann, chef över BMW M till Insideline. 

 Men BMW:s M-entusiaster kan ändå andas ut. Biermann lovade att det minst kommer att finnas en M-bil med tre pedaler framöver.

 –M3 måste ha manuell växellåda. Den kommer alltid ha manuell växellåda.