BMW skrotar M-växellåda
I Europa har BMW M5 inte funnits med manuell växellåda sedan förrförra generationen E39. Problemet då var att kopplingarna gick som smör i solsken, åtminstone från lagerhyllan som hade ständig ruljans från BMW:s rödljusgasande kunder. Bekymret löstes i E60 som fick sekventiell låda, åtminstone i Europa. I USA har möjligheten att växla manuellt funnits efter tryck från den amerikanska marknaden, men till att nästa generations BMW M5/M6 går ur tiden gör dess manuella växellåda det också.
I dag kan kunderna välja mellan den sjustegade dubbelkopplingslådan som vi känner igen från svenska M5:or eller en kraftigt modifierad låda från 5-serie, ett alternativ som nu alltså verkar försvinna. Förra året hade mellan 15-20 procent av USA-sålda M5:or manuell växellåda. I år verkar det bli ungefär 15 procent och siffran sjunker stadigt.
– Problemet är att ingen vill ha det i Europa eller någon annanstans heller. Teoretiskt sett är en manuell låda fortfarande billigare men det är väldigt låga volymer och vi måste förstärka allt i växellådan och hitta plats för växelspaken och en annan pedal så det blir inte billigare, säger Albert Biermann, chef över BMW M till Insideline.
Men BMW:s M-entusiaster kan ändå andas ut. Biermann lovade att det minst kommer att finnas en M-bil med tre pedaler framöver.
–M3 måste ha manuell växellåda. Den kommer alltid ha manuell växellåda.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se