Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

BMW tror på extrautrustning som prenumeration

Ska stolsvärme kosta per månad? Det tycker BMW som erbjuder funktionen som en prenumeration. Till slut handlar det om marknaden accepterar idén funktionsprenumerationer. 

Over-the-air-tekniken har på många sätt förändrat bilindustrin. Plötsligt kan stora delar av bilens funktioner förändras över en natt. Mer så, i takt med att fler funktioner blir mjukvarustyrda och och mindre beroende av skruvar och muttrar. 

Inte nog med det, möjligheter öppnas också för tillverkarna att sälja funktioner som man kan beställa i appen. Polestar erbjuder till exempel mer effekt i elmotorerna till en engångskostnad, och Mercedes säljer större styrutslag på bakhjulen mot en månatlig kostnad. Åtminstone på vissa, utvalda marknader. 

Men när BMW för en tid sedan klargjorde att man kommer att erbjuda stolsvärme mot en månatlig kostnad på utvalda marknaden fick man utstå viss kritik. Ändå tror BMW på idén om att erbjuda funktionalitet i sina bilar som prenumeration, snarare än till en engångskostnad. Det rapporterar Bloomberg om i ett reportage

Jämförelsen kan göras mot spelvärlden, där mer eller mindre effektiva funktioner kan beställas mot en extra periodisk kostnad. I början av 2000-talet var det kontroversiellt, men numera är mikrotransaktioner stapelvara i spelvärlden. 

I spelvärlden är mikrotransaktioner numera vardag. Foto: Shutterstock

Nu har alltså mikrotransaktionerna också nått bilvärlden. Enligt Bloomberg skulle det kunna kosta motsvarande 150 kronor i månaden att värma sina skinkor, eller 1 500 kronor för ett helt år. Tecknar man sig för ett treårsavtal skulle avgiften bli 2 500 kronor. Då kanske det är lika bra att skriva upp sig för obegränsad stolsvärme för 3 500 kronor. 

Anledningen till att biltillverkarna gör så här är för att hitta nya intäktskällor, när olje- och tändstiftsbyten försvinner i och med övergången från bilar med förbränningsmotorer till de med elmotorer. BMW räknar med att den här typen av tjänster skulle kunna generera runt fem miljarder euro, eller 50 miljarder kronor, i intäkter under innevarande årtionde enligt Bloomberg. 

BMW är inte ensamma om idén. Peugeot-koncernen Stellantis siktar på intäkter i storlekar kring 20 miljarder euro på digitala tjänster innan decenniets slut och Volkswagen har har kört en rekryterings-kampanj för att få tag på kompetent arbetskraft för att skapa en så kallad pay-as-you-go-tjänst. 

Kanske kommer vi efter den initiala chocken att acceptera den här typen av betaltjänster. I nuläget handlar det om otrampad marknadsmark. Kanske kommer marknaden, du och jag alltså, att vägra befatta oss med den här typen av betalningsmodeller. Eller också kommer vi att acceptera dem och använda dem, när den första stormen av osäkerhet har blåst över.