BMW utvecklar ultrasnål bil – 0,04 liter per mil
BMW uppges utveckla en bilmodell som med en liten förbränningsmotor och en elmotor ska nå ned i extremt låga förbruknings- och utsläppssiffror.
BMW ska ge sig in på samma snåla område som Volkswagen gjorde med XL1 för ett par år sedan. Enligt tyska Automobilwoche utvecklar den München-baserade tillverkaren en laddhybrid där en tvåcylindrig förbränningsmotor, sannolikt en dieselmotor, samsas med en elmotor.
Förbrukningen sägs landa på 0,04 liter per mil och koldioxidutsläppet på tio gram per kilometer. Det kan jämföras med Volkswagen XL1 (provkörning på länken) som enligt NEDC-körcykeln förbrukar 0,09 liter per mil och släpper ut 21 gram per kilometer.
Till skillnad från Volkswagens snålbil ska BMW:s vara fyrsitsig (XL1 är tvåsitsig) och vara kvickare med en toppfart på över 180 km/h (XL1 gör 160 km/h). Räkna dock inte med några låga accelerationssiffror.
BMW sägs koncentrera sig på kolfiberförstärkt plast (CFRP) i större delar av bilens konstruktion, men ändå pratas det om en relativt höga vikt: 1 200 kg. Däremot ska bilens utformning optimeras för extremt lågt luftmotstånd.
Bilen på skissen ovan har ingenting med BMW:s ultrasnåla modell att göra.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se