BMW Vision ConnectedDrive – hajnosen är tillbaka
Med designchefen Adrian von Hoydonk i spetsen arbetar BMW på att förfina sitt designspråk. Den nya konceptbilen Vision ConnectedDrive visar hur långt de har kommit och vi konstaterar att den klassiska hajnosen är tillbaka.
Det talas fortfarande mycket om att konceptbilen Vision EfficientDynamics ska sättas i produktion och så kan det mycket väl bli men BMW har fler saker på gång. På Genèvesalongen i mars ska den helt nya konceptbilen Vision ConnectedDrive visas för världen. Det nya konceptets taklösa utförande gör det lätt att tro att det bara handlar om en roadstervariant av den tidigare konceptbilen som premiärvisades i Frankfurt 2009, men så är det inte.
Notera skillnaden i namnet. Vision EfficientDynamics var mest av allt en uppvisning i den senaste drivlinetekniken, Vision ConnectedDrive är å sin sida en uppvisning i vad BMW har på gång när det gäller informationssystem och design. Linjerna på den nya konceptbilen är en vidareutveckling av de vi kunde se på Vision EfficientDynamics, formerna är renare, mer avskalade men ändå betydligt aggressivare. Inte minst framtill där konceptbilen har fått tillbaka den hajliknande nosen som dominerade på BMW-bilarna under 60-, 70- och 80-talet. Det viskas om att vissa detaljer på konceptbilen kommer att sättas i produktion inom kort, vi gissar på frontdesignen.
BMW har inte avslöjat några detaljer om drivlinan, vilket tyder på att de vill lägga all fokus på det som ska hända inne i kupén. När man har öppnat dörrarna, som för övrigt glider ned i karossen precis som på gamla Z1, och tagit plats bakom ratten ska man få sig till dels all information på ett helt nytt sätt. BMW anser att moderna bilar börjar bli så avancerade att föraren omöjligt kan ta emot all information så som informationssystemen är utformade i dagsläget. BMW:s nya system i Vision ConnectedDrive använder den senaste head up display-tekniken för att visa all information i 3D. 3D-tekniken gör det möjligt att se massor information på en och samma gång, det viktigaste förstoras och läggs i ett lager närmast föraren och det lite mindre viktiga just för stunden läggs i bakgrunden. Man ska till exempel kunna få hastigheten visad i bakgrunden medan information från GPS-systemet visas främst. Det nya informationssystemet kan komma att sättas i produktion redan 2013 då produktionsversionen av Vision EfficentDynamics väntas vara färdig för lansering.
https://youtu.be/gL-KDU_Sq1c?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se