BMW X1 – direktrapport från provkörningen
Hösten har börjat på allvar och nu duggar provkörningarna tätt. BMW X1 är en av nykomlingarna och PeO Kjellström tog sin an uppdraget.
Hallå PeO, var i världen befinner du dig?
– I Leipzig i forna Östtyskland. BMW tillverkar nya X1, och lite annat, i en fabrik här så det passade väl bra.
Just ja, jag språkade med en av fabriksarbetarna på plats i Leipzig i somras. Fortfarande sommarvärme där?
– Nja, men det är ganska okej. Fjorton grader och lite halvdis, men det är helt okej tycker jag.
Och hur het är nya X1?
– Så där om jag ska vara ärlig. Det känns som att åka suv (X3) när det gäller vägegenskaperna, men du sitter som i en personbil (3-serie). Inte dåligt på något sätt, men inte heller speciellt kul. Körglädje är inget jag skulle ta i min mun.
Vilken modellversion har du kört?
– Nu har vi bara fått köra en enda version, xDrive20d, vilket betyder att den är fyrhjulsdriven och har dieselmotor på 177 hästkrafter. Den är inte speciellt het och varje gång start/stopp-funktionen går in låter det som en kallstart när den drar igång igen. Surt...
Fyrhjulsdrift ja. X1 kommer även som bakhjulsdriven!
– Just så! När X1 bara driver på bakhjulen heter den sDrive, med drivning på alla fyra är det xDrive. S står för övrigt för Standard Drive.
När får Sverige tal del av nyheten?
– Inledningsvis kommer bilen till Sverige främst som dieseldriven. Premiär är det den 24 oktober.
Vilka modellversioner är då aktuella?
– 18d finns både som bak- (sDrive) och fyrhjulsdriven (xDrive). 142 hk och 320 Nm i vridmoment. Bakhjulsdriven kostar den 288 000 kronor, fyrhjulsdriven 307 000 kronor. 20d erbjuder samma drivningsalternativ. 177 hk och 350 Nm i vrid. 19 000 kronors skillnad för fyrhjulsdriften även här: 310 000 respektive 329 000 kronor. 23d avslutar dieselprogrammet, finns bara med fyrhjulsdrift. 204 hk och 400 Nm vridmoment. 370 000 kronor. På bensinsidan erbjuds vid introduktionen endast 28i, då som fyrhjulsdriven med 258 hästar, 310 Nm och den saftigaste prislappen av alla: 394 000 kronor.
Och i morgon mer provkörning?
– Nej, det här var vad som bjöds. I morgon ska jag gå på fabriksbesök och sedan åka hem, via München! Inte en meter rätt riktning, men då får jag den dagen att gå också.
Okej, tack PeO, vi syns på onsdag då.
– Ska man ta det som ett hot eller löfte? Hej på´re!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se