BMW X2 avslöjad på patentbilder
Snart består BMW:s X-serie av sex modeller, X2 har nämligen premiär på bilsalongen i Frankfurt i höst. Men redan nu får vi en tydlig bild av hur modellen kommer att se ut, ganska kraftigt nedtonad jämfört med konceptbilen.
Det var i oktober i fjol som BMW presenterade Concept X2 på bilsalongen i Paris. En tufft designad suv som ska utgöra det lite sportigare alternativet till senaste X1-generationen. Sedan dess har vi fått se spionbilder på X2, spionbilder som tyvärr inte avslöjat allt för mycket på grund av tung maskering. Men i dag får vi se mer tack vare patentbilder som läckt ut från det japanska patent- och registreringsverket, drygt två månader innan den publika världspremiären på bilsalongen i Frankfurt.
Det som först slår oss efter att ha betraktat patentbilderna är hur nedtonad produktionsversionen av X2 är i jämförelse med Concept X2. Konceptbilen stod verkligen ut med sin fläskiga front och sin kaxiga akter. Riktigt så fläskig och kaxig är inte produktionsbilen, även om den har kvar något argt i blicken. Strålkastarna har en grundform som liknar konceptbilens men har blivit större, njurarna har minskat i storlek och frontspoilern är rejält nedtonad och känns högst konventionell.
Ytterbackspeglarna har så klart blivit normala, så även dörrhandtagen. Fönsterlinjen kvarstår men ”uppdraget” mot Hoffmeister-knycken har vridits ytterligare några grader mot himlen.
Bakifrån sedd märks en betydligt mer sansad stötfångare som även bjuder en låg lasttröskel jämfört med konceptbilens dito. Bakljusen är i det stora hela väldigt lika konceptets men precis som med strålkastarna har de vuxit en aning, framför allt på höjden.
De båda grova ändrören som konceptbilen bjöd på har på dessa patentskisser ersatts med en liten vänsterställd pipa.
En intressant detalj ser BMW ut att behålla, nämligen BMW-emblemen på C-stolparna. De syns inte på patentbilderna men däremot syns det tydligt att plåten är förberedd för att ha emblemen monterade. Denna detalj är klassisk och luktar BMW E9 lång väg.
En annan klassisk detalj som inte hänger med till produktion är konceptbilens kryss i strålkastarna, något som härstammar från 3.0 CSL.
Precis som X1 kommer X2 att vara baserad på UKL-plattformen som även används till Mini, BMW 2-serie Active Tourer och Gran Tourer samt BMW 1-serie Sedan. Det betyder att bilen är framhjulsdriven, om man nu inte gör tillvalet xDrive som gör den fyrhjulsdriven.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se