BMW X2 officiell – fakta, bilder och pris
Nu är BMW:s X-serie snart fulländad. I och med introduktionen av X2 sträcker sig X-programmet från X1 till X6 utan några luckor i uppräkningen. BMW X2, X1:s sportigare syskon, markandsintroduceras i mars 2018.
För ett drygt år sedan, närmare bestämt på bilsalongen i Paris i oktober 2016, visade BMW upp Concept X2. Konceptbilen var en förhandsvisning av bilen vi ser här i dag, nämligen X2 som i relation till X1 är vad X4 är till X3 och vad X6 är till X5. Med X2 blir dessutom X-serien näst intill komplett med X1, X2, X3, X4, X5 och X6. Det är bara X7, som vi fick se i konceptformat nyligen, som saknas. Vem hade trott att den bayerska biltillverkaren skulle ha sex, snart sju, X-modeller i sitt utbud när X5 som första X-modell introducerades 1999? Inte många.
Till utseendet har BMW valt ett lugnare spår för X2 jämfört med vad vi såg på konceptbilen i fjol. Fronten är inte lika gapig med stora luftintag och njurarna som utgör grillen är inte lika fläskiga. Däremot har njurarna kvar sin säregna form där de är bredare nedtill än upptill. På så vis sticker X2 ut på ett annat sätt än X1 och tillsammans med de ”kurviga” strålkastarna bilar frontpartiet en betydligt aggressivare uppsyn än hos X1.
Baktill utmärker sig X2 med ett högt och kraftfullt stötfångarparti som ändå inte är i paritet med vad konceptbilen bjöd på. Tillsammans med extra bulliga bakskärmar och andra bakljus, i jämförelse med X1, ges bilen ett kompaktare och tuffare utseende även bakifrån sett.
Även sidoprofilen ger X2 en mer aggressiv look än X1:ans, mycket tack vare linjer som är uppdragna över bakre hjulhusen, en annan variant av Hofmeister-knycken och huv som slutar kraftigare längst fram mot grillen. Sistnämnda påminner lite hur det ser ut på 3- och 4-serie.
En läcker detalj, eller snart två läckra detaljer, som finns kvar från konceptbilen är BMW-emblemen som pryder C-stolparna. Det handlar dock inte om ett nytt påhitt, BMW har haft emblem på de bakre takstolparna förr, bland annat på E9 som fanns mellan 1968 och 1975.
Eftersom X2 baseras på samma UKL-plattform som X1 innebär det att axelavståndet är detsamma, det vill säga 267 centimeter. Det betyder även att X2 i grundutförande är framhjulsdriven. Däremot är X2 kortare än X1. Med 436 centimeter på längden är den 7,9 centimeter kortare. Däremot är X2 bredare än sitt mer ”rakryggade” syskon, men det skiljer endast tre millimeter (X2 är 182,4 centimeter bred). På höjden mäter X2 152,6 centimeter vilket gör att den är hela 7,2 centimeter kortare i rocken än X1.
Vad gäller spårvidden är det lite som skiljer de båda modellerna åt. X2 har två millimeter bredare spårvidd över framhjulen, det är allt. Även i grenen markfrigång är det väldigt små skillnader. Med 18.2 centimeter från underlag till underrede är X2 en millimeter närmare marken än X1.
Eftersom X2 är något kortare på längden samt har en mer sportigt lagd karossform innebär det sämre lastmöjligheter än i X1. Med uppfälld baksätesrygg ryms 470 liter, 35 liter mindre än i X1. När baksätesryggen är nedfälld ryms upp till 1 355 liter, 195 liter mindre än i X1.
Tre motoralternativ är aktuella vid lanseringen, en bensinmotor och två dieselmotorer. Bensinalternativet heter X2 sDrive20i (den blå vi ser på bilderna här, utrustad med M Sport-paket) och har en tvålitersspis som ger 192 hästkrafter och 280 newtonmeter. Denna framhjulsdrivna modellversion avverkar 0-100 km/h på 7,7 sekunder och toppar 227 km/h. Förbrukningen vid blandad körning enligt NEDC-körcykeln ligger mellan 0,55 och 0,59 liter per mil beroende på vilka däck bilen är utrustad med. Koldioxidutsläppet anges till mellan 126 och 134 gram per kilometer.
Instegsalternativet på dieselsidan heter X2 xDrive20d (den gula vi ser på bilderna här, utrustad med M Sport X-paket) och innehåller, utöver fyrhjulsdrift, en tvålitersfyra på 190 hästkrafter och 400 newtonmeter. 0-100 km/h går på 7,7 sekunder och toppfarten ligger på 221 km/h. Förbrukningen anges till mellan 0,46 och 0,48 liter per mil vilket betyder koldioxidutsläpp på mellan 121 och 126 gram per kilometer.
X2 xDrive25d heter det andra fyrhjulsdrivna dieselalternativet som innebär en lika stor maskin som i X2 xDrive20d, det vill säga en rak fyra på två liter, men med 231 hästkrafter och 450 newtonmeter. 0-100 km/h fixar den på 6,7 sekunder och toppfarten ligger på 237 km/h.
Förbrukningen vid blandad körning anges till mellan 0,51 och 0,53 liter per mil och koldioxidutsläppen till mellan 133 och 139 gram per kilometer.
Fler motoralternativ till X2 kommer i början av 2018; instegsalternativen X2 sDrive18i (bensin) och X2 sDrive18d (diesel) and X2 xDrive18d (diesel och fyrhjulsdrift) samt X2 xDrive20i (bensin och fyrhjulsdrift).BMW har schemalagt marknadslanseringen till mars 2018 men går redan nu att beställa och bygga ihop i BMW:s onlinekonfigurator. I Sverige börjar priserna på 373 500 kronor. För den summan får man X2 sDrive20i med Steptronic-automatlåda. Lägg till 1 500 kronor och man får samma bil med sjuväxlad dubbelkopplingslåda.X2 xDrive20d börjar på 397 500 kronor och X2 xDrive25d på 432 500 kronor.
https://youtu.be/GQng5ueGoUI
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se