BMW X5 M50i officiell med 530 hästkrafter
I väntan på nya BMW X5 M lanseras nu X5 M50i, en M Performance-suv med 530 hästkrafter och 750 newtonmeter.
När nya BMW X5 presenterades förra sommaren gjorde den det med fyra olika motoralternativ – xDrive40i, xDrive50i (säljs ej i Europa), xDrive30d samt M50d. Som du ser är ett av alternativen en så kallad M Performance-bil, nämligen dieselmodellen X5 M50d med rak dieselsexa på 400 hästkrafter och 760 newtonmeter som gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder.
Nu kommer ytterligare en M Performance-variant, en bensindriven som toppar X5 xDrive40i med råge. 40i-motorn levererar ”bara” 340 hästkrafter 450 newtonmeter, något som räcker till 0-100 km/h på 5,5 sekunder.
X5 M50i heter nya modellversionen som med lätthet kan fylla en stor del av den lucka som ännu är öppen i väntan på nya BMW X5 M. För vad sägs om en 4,4 liter stor V8 som med TwinPower Turbo-teknik, det vill säga N63-motorn som även sitter i bland annat M850i xDrive. Specifikationerna är desamma som i nämnda 8-serie, det vill säga effekt på 530 hästkrafter mellan 5 500 och 6 000 r/min och maxvrid på 750 newtonmeter mellan 1 800 och 4 600 r/min.
V8:an är kopplad till en åttastegad Steptronic-automatlåda som även kan manövreras manuellt via paddlar på ratten. Kraften från motorn går via en elektronisk M-differantial ut till samtliga fyra hjul. Med rätt grepp mot underlaget tar det 4,3 sekunder för hjulen att försätta suven till en hastighet av 100 km/h. Det är bara 0,1 sekund långsammare än gamla X5 M.
För att X5 M50i, som ju är ett högbygge trots allt, ska kunna ta kurvor rätt och hålla sig på asfalten har BMW:s ingenjörer arbetat fram modellspecifika hjulupphängningar och försett den med adaptiv M-fjädring. Stötdämparna kan ställas in i olika lägen varav Sport-läget sänker markfrigången med två centimeter. Samma sänkning sker i hastigheter över 138 km/h oavsett körläge.
Skulle man få för sig att köra ut i terrängen med X5 M50i och är rädd om bilen går det att höja markfrigången med fyra centimeter, med standardläget som utgångspunkt.
M50i-versionen av X5 kännetecknas av bland annat stora luftintag i fronten, 21-tumshjul, M-ratt och M-emblem på bland annat växelväljaren. Skulle man ändå vara osäker på vilken bil det är man kliver in i är det bara att slå ett öga på dörrtröskeln. Där finns nämligen en upplyst instegslist med M50i tydligt utskrivet.
Just nu är alltså M50i herre på täppan i X5-familjen, men inom kort kommer alltså nya X5 M av generation G05 som förväntas ha över 600 hästkrafter. Gamla X5 M (generation F15) hade 575 hästkrafter, 20 fler än generationen innan (E70).
Som ett tillägg till artikelns första stycke; I höstas presenterades även laddhybridvarianten av nya X5, kallad BMW X5 xDrive45e iPerformance.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se