BMW X5 och X6 får var sitt M
Nu är det slutligen bestämt att de två dunderklumparna BMW X5 och X6 ska begåvas med varsitt M i namnet, och allt det trevliga som följer med under skalet förstås. Det är självaste M-divisionens chef Ludwig Willisch som bekräftar de nya modellerna samtidigt som han ger en hel del tråkiga besked.
xDrive50i är för närvarande herren på täppan i BMW:s suvregioner. Men ett antal spionbilder och otaliga rykten säger att den inte kommer att vara det så länge till. Ända sedan första generationens X5 lanserades har det spekulerats kring en M-version av BMW:s högbygge och det är nog många som frågar sig varför det aldrig blev så. Mercedes och framförallt Porsche har ju haft enorma framgångar med sina övermotoriserade suvar, så varför skulle inte BMW:s erfarna M-division kunna skapa något ännu värre.
I en intervju med tyska Auto Motor und Sport avslöjade högste chefen för BMW:s M-division, Ludwig Willisch, en hel del intressanta M-nyheter. Om vi ska börja med de tråkiga nyheterna läste Willisch upp en hel radda M-modeller som inte blir av. Det ska inte bli någon touringversion av M3, med motiveringen att marknaden för modellen inte är tillräckligt stor. Samma motivering ska ha gällt för beslutet att inte lansera någon 1-serie med M-beteckning. Willisch förnekar även att någon M1-efterträdare kommer inom en överskådlig framtid. Någon M3 CSL blir det heller inte tal om enligt Willisch. Hur mycket sanning det ligger i Willischs påstående kan dock ifrågasättas. Biltillverkare har ofta en tendens att förneka sina prestandamodeller in i det sista. Vad det gäller M3 CSL finns det ett antal nytagna spionbilder som bevisar motsatsen till Willischs uttalande.
De M-entusiaster som nu känner sig svårt nedslagna kan vi dock glädja med att Willisch faktiskt bekräftade att hans M-division i detta nu arbetar på att ta fram M-versioner av X5 och X6 och att dessa ska lanseras redan tidigt nästa år. BMW sätter stort hopp till dessa versioner och tror att försäljningssiffrorna ska matcha de för M5. Dubbelturbo-V8:an från standardversionerna får med allra största sannolikhet tjänstgöra även i M-versionerna av bilarna. Det nuvarande effektuttaget på 407 hästkrafter kommer dock troligtvis att kännas klent i jämförelse. Fyrhjulsdriften ska även den bestå. X5 och X6 blir därmed de första fyrhjulsdrivna M-bilarna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se