BMW X5 Protection VR6 tar upp kampen med Volvo XC90 Armoured
BMW har under flera år erbjudit sina kunder bepansrade bilar. Nu är turen kommen till nya X5 när gamla X5 Security Plus ersätts med X5 Protection VR6.
Tidigare i år presenterade Volvo den bepansrade modellen XC90 Armoured Heavy, en tungviktare av skyddsklass VR8 som vi nyligen var först i världen att provköra (se film nedan). Nu visar BMW upp sitt alternativ på området när nya X5 har bepansrats och försetts med tilläggsnamnet Protection VR6. Modellen ersätter gamla X5 Security Plus som kom 2009 då förrförra generation X5 (E70) var aktuell. Dessförinnan fanns X5 Security (utan Plus-beteckning) som kom 2004.
BMW X5 Protection VR6 är som namnet avslöjar skyddsklassificerad enligt VR6-nivå (samma nivå som föregångaren X5 Security Plus), det vill säga två skyddsklasser lägre än Volvo XC90 Armoured Heavy. Det betyder skottsäkra rutor som är 33 millimeter tjocka (Volvons är 50 millimeter tjocka), stål inbäddad i dörrar, sidopaneler, tak och torpedvägg. Underredet skyddas av ett splitterskydd i aluminium.
Skyddet räcker till att stå emot skottsalvor från automatvapen av kaliber 7,62 × 39 millimeter, exempelvis AK-47 (Kalasjnikov) som är en av världens mest använda automatkarbiner. Bilens kupéutrymme ska även klara att stå emot en 15-kilos trotylexplosion på fyra meters avstånd. Bilens underrede ska tåla handgranater av DM51-typ. Som tillval finns underredet i en fiberkomposit som ska klara kraftigare explosioner, exempelvis från handgranater av HG85-typ. Känner sig köparen extra utsatt finns även tillval att förstärka taket mot drönarattacker. Med fiberkompositer ska taket klara explosioner av kategorin DTG5, exempelvis 200 gram C4-sprängdeg och kraftfulla splitterbomber.
https://youtu.be/r-4LuIA9TMIBränsletanken är självtätande, det vill säga om den utsätts för en attack har den ett speciellt hölje som sluter tätt för att inte läcka ut drivmedel.Däcken har förstärkta sidoväggar för att kunna fungera även efter ett angrepp, målet för attacken, det vill säga bilen, ska kunna köra iväg för att undkomma fortsatta angrepp – trots att all luft i däcken är väck.
Motorn är utrustad med ”kraschfunktioner” som gör att den inte ska stängas av vid en kraftigare kollision. Motorn är för övrigt BMW:s 4,4-liters V8 på 530 hästkrafter och 750 newtonmeter som tillåter X5 Protection VR6 att accelerera från stillastående till 100 km/h på 5,9 sekunder. Därmed är BMW:s betydligt snabbare än Volvon som tack vare den väldigt tunga bepansringen gör 0-100 km/h på närmare tio sekunder. Toppfarten hos BMW:n ligger på 210 km/h. Hur mycket den väger berättar inte BMW, inte heller hyr mycket den kostar. Den lär dock vara billigare än tyngre bepansrade Volvo XC90 Armoured Heavy som kostar drygt fem miljoner kronor.
Volvo har för övrigt också lättare bepansrade bilar att erbjuda, de har dock inte lika högt skydd som BMW X5 Protection VR6.
https://delivery.youplay.se/load.html?zone_id=702&player=sp&part_id=274888&addons=000&time=0&disable_sharing=false
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se